Mediaroom

Valmiina Brexitiin

Brexit-projektitiimimme on luonut perustukset hyvin toimivalle ja varmalle logistiselle ketjulle Iso-Britanniaan ja sieltä pois. Tästä huolimatta monilla sujuviin kuljetuksiin luottavilla yrityksillä on itsellään kotitehtäviä vielä tehtävänä. Yritysten tulee tehdä tarvittavat valmistelut viipymättä halutessaan pitää tavarat liikkeellä.

Valmiina Brexitiin
Valmiina Brexitiin

Kello käy: muutaman viikon päästä Brexit on edessä, ja tällä hetkellä tarvittaisiin kristallipallo ennustamaan käynnissä olevien neuvotteluiden lopputulos. Vaikka EU ja Iso-Britannia työskentelevät tiukasti yhdessä päästäkseen ratkaisuun, vielä ei ole horisontissa konkreettisia tuloksia, joihin yritykset voisivat sopeutua. Varmaa on ainoastaan se, että EU:n ja Iso-Britannian kauppasuhteet tulevat muuttumaan pysyvästi. Neuvottelut keskittyvät parhaillaan vapaakauppasopimuksen syntymiseen, toinen vaihtoehto on useita eri kaupan aloja koskevat erillissopimukset. Mikäli neuvotteluissa päädytään vapaakauppasopimukseen tai erillissopimuksiin, ovat kaupankäynnin edellytykset huomattavasti suotuisampia kuin kovan Brexitin myötä. Yksikään tällä hetkellä neuvoteltavista vaihtoehdoista ei kuitenkaan takaa täysin  kitkatonta kaupankäyntiä yritysten välillä. Kaupankäyntiin vaikuttavia byrokraattisia hidasteita tulee väistämättä eteen. Tullimuodollisuudet tulevat johtamaan viivästyksiin rajaliikenteessä ja tulevat näin vaikuttamaan negatiivisesti toimitusketjujen luotettavuuteen. Pitkään jatkuneiden neuvotteluiden takia ei ole varmaa päästäänkö sopimukseen tullitariffien vähentämisestä.

Tullimuodollisuudet täytyy selvittää ennen lähettämistä

Loimme Brexit-projektiryhmän kaksi vuotta sitten varmistaaksemme, että asiakkaittemme tavarat kulkevat EU:n ja Iso-Britannian välillä turvallisesti myös vuodesta 2021 eteenpäin. Neuvotteluiden epävarmasta etenemisestä johtuen on ryhmämme asiantuntijoiden täytynyt kehittää konsepteja ja ratkaisuja, jotka mahdollistavat sujuvan tavaravirran minkä tahansa poliittisen päätöksen jälkeen, kattaen kaikki mahdolliset vaihtoehdot oli sitten kyseessä pehmeä tai kova Brexit. Olemme myös lisänneet henkilöstön määrää tullausosastoillamme, ennen kaikkea Iso-Britanniassa ja Irlannissa, selviytyäksemme tulliselvitysten  mukanaan tuomasta lisätyöstä. Uusia asiakkaidemme tullikäsittelyä helpottavia IT-järjestelmiä on myös kehitetty. Asiakkaiden aktiivinen osallistuminen on erittäin tärkeää tullauskäsittelyn mahdollisimman tehokkaan ja turvallisen hoitumisen varmistamiseksi. Vain toimimalla yhteistyössä voimme varmistaa lähetysten sujuvan kulun verkostossamme. Yksi tärkeä osa-alue on tarkistaa, että lähetys ja sen mukana kulkevat dokumentit täyttävät kaikki tullikäsittelyn vaatimukset eikä näin ollen aiheudu turhia viiveitä tulliasemilla.

Oikea valmistelu on avain onnistumiseen

Huolellisten valmisteluiden tekeminen on erityisen tärkeää oikean ratkaisun löytämiseksi lähetyksillesi. Tässä on lista kaikkein tärkeimmistä tehtävistä, jotka sinun tulee tehdä auttaaksesi meitä lähetysten sujuvan kulun mahdollistamisessa:

  • Klikkaa tästä hakeaksesi EORI-numeroa heti verkossa.Hae EORI-numeroa (Economic Operator Registration Identification) maassa, jossa aiot tehdä tullaukseen liittyviä toimenpiteitä. Voit hakea UK EORI –numeroa tästä linkistä: Voit hakea EU:n EORI-numeroita eri maiden omien tullilaitosten sivuilta.
  • Luo kaikki tullauksessa tarvittavat tiedot sisältävä lasku. Voit lähettää sen etukäteen paikalliselle DACHSERin toimipisteelle tarkistettavaksi.
  • Sovi Incoterms-toimitusehto kauppakumppanisi kanssa. Löydät täältä kaiken tarvittavan tiedon Incoterms-toimituslausekkeista.
  • Etsi oikea TARIC-koodi täältä.
  • Etsi UK tullinimike täältä.
  • Lähetä meille kohdemaan asiakkaasi (maahantuoja) yhteystiedot, sisältäen nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron niin voimme tehdä tuontitullauksen heidän kanssaan.
  • Selvitä iso-britannialaisen asiakkaasi (maahantuoja) kanssa voidaanko lähetyksissä käyttää yksinkertaistettua tullausmenettelyä (Entry in the Declarant’s Records, EIDR) ja onko asiakkaallasi oma luottotili.
  • Käytä vain ISPM 15 standardin täyttäviä pakkausmateriaaleja. Löydät täältä asiaankuuluvaa tietoa.
  • Huomioi tiettyjen tuotteiden yksityiskohtaiset vaatimukset merkitsemisestä. Löydät täältä asiaankuuluvaa tietoa.
  • Keskustele veroasiantuntijasi kanssa lähtö/kohdemaan verotukseen liittyvistä vaatimuksista. Tämä on tarpeellista etenkin käyttäessäsi DDP ja EXW –toimitusehtoja.
Huomio: ilman valtuutusta emme pysty käsittelemään tullauksianne

Voidaksemme hoitaa tuonti- ja vientitullaukset puolestanne, tarvitsemme teiltä valtakirjan (POA) tai valtuutuksen tullausedustuksesta (customs representation authorization (CRA)). Tämän valtuutuksen avulla saamme laillisen oikeutuksen toimia edustajananne tullausasioissa paikallisten tulliviranomaisten kanssa (edustus tapahtuu kustannuksellanne).

Huomaathan, että tarvitsemme yllä mainitun valtuutuksen (CRA/POA) ennen 1. tammikuuta 2021. Lisätietoja ja tarvittavat lomakkeet saat DACHSERin toimipisteeltäsi.

Etukäteen tehtävä tarkastus auttaa varmistamaan tavaroiden varman kulkemisen

Tarkistamme dokumenttien oikeellisuuden kaikkien tullattavien lähetysten osalta. Tällä pyritään estämään kaikki puutteellisista dokumentaatioista johtuvat viiveet ja tähän tarvitsemme sinulta:

  • Seuraavat asiakirjat: kauppalasku/pro forma -lasku, lähetyslista, pakkausluettelo
  • Tarkistathan, että asiakirjat sisältävät kaiken tarpeellisen tiedon tullauksen tekemiseen.
  • Uusien asiakkaiden osalta tarvitsemme myös yhteystiedot (yhteyshenkilön nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero). Ilmoitathan asiakkaallesi, että olemme DACHSERilta yhteydessä heihin.
DACHSER tarjoaa nämä palvelut sinulle
  • Varmistaaksemme lähetystesi tullausmuodollisuuksien sujuvuuden keräämme tarvittavat tiedot ja dokumentit sinulta etukäteen.
  • Olemme vahvistaneet henkilöstöresurssejamme huomattavasti, etenkin Iso-Britanniassa ja Irlannissa taataksemme tullauskäsittelyn onnistumisen.
  • Olemme suunnitelleet vaihtoehtoisia reittejä välttääksemme pääteille aiheutuvia suuria ruuhkia, myös Irlantiin meneville lähetyksille.
  • Käytämme itse kehitettyjä IT-ratkaisuja turvallisen ja tehokkaan tullauksen suunnitteluun  ja toteuttamiseen.
  • Olemme perustaneet sisäisen projektiryhmän selviytyäksemme mahdollisimman hyvin Brexitin mukanaan tuomista ylimääräisistä tehtävistä.
  • Tarvitessasi varastointia Iso-Britanniassa tai EU:n alueella, otathan yhteyttä paikalliseen DACHSERin toimipisteeseen. Tullivarasto on myös mahdollista järjestää tarvittaessa.

Seuraavista linkeistä löydät hyödyllistä tietoa tärkeimmistä aiheista ja toimenpiteistä Brexitiin liittyen:

Ajantasaista tietoa hallituksilta 

Tunnistenumerot ja kansainväliset standardit

Ohjeita tavaroiden merkitsemiseen ja pakkaamiseen

Brexit checklist PDF (0,07 MB)