Työpaikat Mediaroom

DACHSER Finland

Tervetuloa DACHSER Finland kotisivuille

Track & Trace
Please find the entire world of eLogistics applications here

DACHSER Uutiset

21.09.2021
DACHSER Finland investoi biokaasukäyttöisiin kuorma-autoihin uudistaessaan lyhyen matkan kalustoaan pääkaupunkiseudulla

Logistiikka-alan toimijan tehtyä päätöksen vähäpäästöiseen kuljetusteknologiaan investoimisesta sen lyhyen matkan kalusto täyttää Suomen hallituksen asettamat vuoden 2030 päästövähennystavoitteet. Tämän ansiosta yhtiö kykenee tarjoamaan kestävämpiä toimituksia pääkaupunkiseudulle jo tänä vuonna.

20.09.2021
Maantiekuljetukset: rahtikapasiteetti Saksassa

Globaalit logistiikkamarkkinat ovat luoneet suuria haasteita koko toimialalle vuosien 2020 ja 2021 aikana. Vaikka talous on toipumassa kaikilla toimialoilla pitkittyneiden rajoitusten, poikkeustoimien ja rajojen sulkemisen jälkeen, logistiikkaverkosto on edelleen hyvin kuormittunut. Tämä on johtanut kapasiteetin puutteeseen, josta annamme seuraavassa yleiskuvauksen.

17.09.2021
Merirahti: tämänhetkinen tilanne Yhdysvalloissa

Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden tämänhetkiset, jo useita kuukausia kestäneet pullonkaulat jatkuvat pidempään. Olemme laatineet yleiskatsauksen nykytilanteesta.

Satamien ja rautateiden ruuhkautuminen

Yhdysvaltoja on kohdannut historiallinen merirahtiliiketoiminnan ruuhkautuminen, joka on jatkunut jo kuukausia. Tämän jatkuvan tilanteen syy on hyvin tiedossa: koronapandemian vaikutukset ja suuri kysyntä luovat pullonkauloja kaikkiin suuriin satamiin ja terminaaleihin koko maassa. Satamaoperaattorit ja rautatieliikennöitsijät toimivat supistetulla henkilöstöllä, mikä viivästyttää alusten lastaamista ja purkamista, lisää viipymäaikaa ja hidastaa kuljetusprosesseja terminaaleihin. Merikuljetusyhtiöt ovat myös ylikuormitettuja tässä tilanteessa ja tekevät kaikkensa toimittaakseen tarvittavaa ja oikea-aikaista palvelua. Valtamerialukset joutuvat odottamaan useita päiviä, ja ne jättävät usein satamia väliin. Aikatauluissa pysyminen on lähes mahdotonta.

Yhdysvaltain rekkaliikenteen tilanne

Kuljetusyhtiöt kärsivät voimakkaasti koronapandemian alkuvaiheessa. Ne joutuivat irtisanomaan paljon kuljettajia määrän ja kysynnän laskun vuoksi. Tämän jälkeen rahtien määrä ja kysyntä kasvoivat äkillisesti Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta kuljettajia ei ollut riittävästi saatavilla. Kuljettajatilanne on parantunut viime kuukausina, mutta nykyinen kalusto ei vieläkään kata voimakasta kysyntää. Rekkakuskit ovat ylityöllistettyjä seuraavat 3–5 viikkoa. Noutojen ja toimitusten nopeuttamiseksi siirtoja kontteihin tai konteista voidaan järjestää osa- ja täyskuormilla määrätyissä varastoissa.

Alustat Yhdysvalloissa

Tilanteen tekee haasteelliseksi se, että lähes kaikki kontit ovat ”jumissa” alustoilla odottamassa kuljetusta. Tämän vuoksi tyhjää alustaa tuskin on saatavilla noudon järjestämiseksi. Kaikkien alustojen ollessa käytössä vapaasta alustasta on tullut harvinaisuus Yhdysvalloissa.

Yhdysvaltoihin saapuva rahti

Yhdysvaltojen satamien ja rautatieterminaalien infrastruktuuri ei yksinkertaisesti pysty kattamaan nykyistä tuontimäärää. Saapuvat kontit pysäköidään erillisiin paikkoihin, jotta uuden aluksen tai junan kuormaukselle on tilaa. Monin paikoin nämä ”pysäköintialueet” ovat aivan liian täynnä. Kontit ovat toistensa peitossa, eikä niitä ole saatavilla välitöntä luovutusta varten. Noudon järjestämiseksi terminaali tarjoaa noutoajan rekkakuskeille vasta, kun kontti on saatavilla ja tulli on vapauttanut kontin – mikä voi monissa tapauksissa kestää päiviä tai jopa viikkoja.

Yhdysvalloista lähtevä rahti

Suurin haaste on löytää kipeästi kaivattuja konttilaitteita ja alustoja kuljetusta varten. Satamat ja rautatieterminaalit ovat täynnä myös vientikontteja, eivätkä asemat ota vientikuormia vastaan kovin helposti. Tilanne on vaikea ja lähes kaikki lähetykset viivästyvät reilusti.

Näkymät

Arvioimme, että tilanne Yhdysvalloissa ei parane tämän vuoden aikana. Myös vuosi 2022 on haastava, mutta DACHSERin tiimi pyrkii tarjoamaan asiakkaille hyvää palvelua ja laadukkaita ratkaisuja Yhdysvaltojen haastavista ajoista huolimatta.

Korkean prioriteetin rahti

Tällä hetkellä kuljetus- ja läpimenoaikoja voidaan lyhentää Yhdysvaltojen terminaaleissa käyttämällä priorisoituihin lähetyksiin LCL-palveluja FCL-palveluiden sijasta. DACHSER tarjoaa säännöllisiä premium-tasoisia LCL-palveluja sekä Aasian viennin että Euroopan kauppareiteille. Kuljetusajat esimerkiksi Kiinan viennissä lyhenevät 28 päivästä jopa 18 päivään. Lisäksi uudet palvelureitit, Atlanta ja Los Angeles mukaan lukien, on tarkoitettu pienentämään varausikkunoita merkittävästi. Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden vaikea tilanne edellyttää myös sitä, että kipeästi kaivattua rahtia joudutaan kuljettamaan entistä useammin ilmateitse. DACHSER tarjoaa säännöllistä premium-kapasiteettia omalla lentorahtiverkostollaan, esimerkiksi viikoittaisilla yhteyksillä Frankfurt-Chicago-reitillä molempiin suuntiin ja mahdollisuudella muodostaa yhteys muihin lentoasemiin Yhdysvalloissa.

Olemme päivittäin läheisessä yhteydessä kuljetusyrityksiin ja palveluntarjoajiin. Teemme parhaamme, jotta asiakkaan toimitusketju on mahdollisimman sujuva. Jos haluat yksilöllistä neuvontaa, ota yhteys paikalliseen DACHSERin edustajaan, jotta voimme toteuttaa sinulle parhaiten sopivan logistiikkaratkaisun.

15.09.2021
DACHSER Finland European Logistics nimittää Niina Ilveskivi-Tuomalan vastaamaan myynnistä

DACHSERin Keravan toimipiste on vahvistanut toimintaansa nimittämällä Niina Ilveskivi-Tuomalan European Logistics -johtoryhmään. Ilveskivi-Tuomala aloitti Sales Manager European Logistic Finland -työtehtävässä 23.8.2021.

03.09.2021
Haastava ja kannustava: DACHSER-harjoitteluohjelma

DACHSERin henkilöstöjohtaja Vera Weidemann kertoo, miten logistiikkaa osaavat ihmiset pääsevät DACHSER-maailmaan.

25.08.2021
Vakavia toimintahäiriöitä Shanghai Pudongin lentokentällä (PVG)

Shanghai Pudongin lentokentän lentorahtipalvelut ovat kokeneet toimintahäiriöitä sen jälkeen, kun lentokentällä raportoitiin useista positiivisista COVID-tapauksista perjantaina 20.8.

24.08.2021
DACHSER Norway tarjoaa päästöttömiä toimituksia Oslossa

DACHSER Norway käynnistää oman päästöttömän toimitushankkeensa. Logistiikkayrityksellä on käytössään kaksi VW eCrafteria, joilla toimitetaan lähetyksiä suoraan vastaanottajille Oslon keskustassa.

19.08.2021
Ningbon sataman tilanne ja mahdolliset seuraukset

Yhden Kiinan vilkkaimman sataman Ningbo Meishanin sulkemisella on kauaskantoisia seurauksia maailmanlaajuisille merirahtimarkkinoille. Odotamme lähetysten viivästyksiä ja kasautumaa lisääntyvän ruuhkan ja laitepulan vuoksi.

Nykyinen tila Ningbon samassa

  • Ningbo Meishanin satama pysyy suljettuna ja kaikki terminaalin toiminta on keskeytetty 11.8.2021 alkaen.
  • Kaikki muut Ningbon terminaalit ovat edelleen toiminnassa, mutta ne toimivat rajoituksin. Konttien luovutuksen määräaika on rajoitettu kahteen päivään ennen aluksen odotettua saapumista.
  • Tämä vaikuttaa erityisesti OCEAN-liittouman aluksiin, sillä liittouma käyttää enimmäkseen Meishanin satamaa. Kyseiset varustamot ovat ilmoittaneet aikovansa ohjata alukset muihin Ningbon terminaaleihin tai jopa välttää satamaa, mikä todennäköisesti johtaa merkittäviin viivästyksiin.
  • Muihin Ningbon terminaaleihin kohdistuu nyt paineita ja tämän ruuhkan odotetaan aiheuttavan viivästyksiä.

Mahdolliset seuraukset

  • Jos Meishanin sataman sulkeminen jatkuu, laitepulasta tulee kriittisempi, mikä lisää ruuhkautumista ja kuormitusta.
  • Palvelun luotettavuus todennäköisesti kärsii tästä ja heikkenee edelleen. Keskimääräinen viive ennen Ningbo Meishanin sataman sulkemista oli jo 7-10 päivää johtuen ruuhkista ja tilanne todennäköisesti heikkenee edelleen. Palvelun luotettavuuden lisäämiseksi liikenteenharjoittajat voivat välttää satamia, joissa rullattavien varausten tai konttien todennäköisyys on suuri.
  • Kaiken kaikkiaan Ningbo Meishanin sataman sulkeminen vaikuttaa käytettävissä olevaan kapasiteettiin ja aiheuttaa lisää viivästyksiä kansainvälisessä meriliikenteessä.

Olemme päivittäin tiiviissä yhteydessä varustamoihin ja alihankkijoihin ja teemme parhaamme tehdäksemme toimitusketjusta mahdollisimman vakaan. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset henkilökohtaista neuvontaa, olet aina tervetullut ottamaan yhteyttä DACHSERin paikalliseen yhteyshenkilöön, jotta voimme yhdessä löytää sinulle parhaan ratkaisun.

02.08.2021
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!

Yksi viime kuukausien avainlauseista DACHSERilla on ollut ”onnistumisista kiinni pitäminen ja joustavuuden lisääminen”. Tämä on myös Burkhard Elingin haastattelun otsikko uusimmassa DACHSER-lehdessä. Haastattelussa DACHSERin uusi toimitusjohtaja kertoo, mitä nämä sanat merkitsevät hänelle.

2
30.07.2021
DACHSER Climate Protection: Pitkän aikavälin ilmastonsuojelustrategia

Aktiivinen ilmastonsuojelu on osa DACHSERin integroivaa vastuuta. Logistiikkatoimija näyttää tietä ilmastonsuojelussa tehokkaan logistiikan ja teknisten innovaatioiden avulla. Tässä tehdään yhteistyötä myös asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, jotka osaltaan haluavat olla aktiivisesti mukana muokkaamassa logistiikan muutosta vähäpäästöisiin ja päästöttömiin teknologioihin. Vain tällä tavoin voidaan saavuttaa Pariisin sopimuksen kahden asteen tavoite sekä Euroopan unionin ja monien muiden maiden ilmastonsuojelutavoitteet keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.

Valmiina Brexitiin

Brexit-projektitiimimme on luonut suuntaviivat toimivalle ja varmalle logistiselle verkostolle niin vienti- kuin tuontilähetyksille Iso-Britanniaan.

Monilla sujuviin kuljetuksiin luottavilla yrityksillä on itsellään Brexitiin liittyviä kotitehtäviä vielä tehtävänä: Katso tärkeitä tietoja valmistautumisesta Brexitiin klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Lisätietoa

Tietoja yhtiöstä (perustuu vuoteen 2020)

32433000
Liikevaihto euroina (brutto, konsolidoimaton, sis. tuontitullit ja myyntiverot)
5
Toimipaikat
79
Työntekijöitä
Lisää