Suositellut artikkelit

05/30/2025
Uusi kuljetusten seurantajärjestelmä Bulgariassa – UTN-numero pakollinen riskituotteille

Bulgaria on ottanut käyttöön uuden kuljetusten valvontajärjestelmän, jonka tavoitteena on torjua arvonlisäveropetoksia ja tehostaa niin sanottujen korkean veroriskin tuotteiden (HFRG – High Fiscal Risk Goods) seurantaa. Vastaavia järjestelmiä on otettu aiemmin käyttöön esimerkiksi Romaniassa (UIT-koodi) ja Puolassa (SENT-järjestelmä).

UTN-numero (Unique Transport Number) on pakollinen kaikille kuljetuksille, joissa on mukana korkean veroriskin tuotteita, ja jotka ylittävät seuraavat rajat:

Kokonaispaino yli 500 kg ja/tai
Tavaroiden arvo yli 5000 BGN (noin 2500 EUR)

UTN-järjestelmä on ollut käytössä elintarvikesektorilla Bulgariassa vuodesta 2023, ja sen soveltamisalaa on laajennettu 13.5.2024 alkaen kattamaan uusia tuoteryhmiä asetuksen N-5/29.9.2023 mukaisesti.

Valvonnan kohteena olevat tuoteryhmät:
Alla on lueteltu esimerkkejä uusista korkean veroriskin tuotteista, jotka kuuluvat valvonnan piiriin.

CN-koodi - Tuotekuvaus:
2523 - Hydrauliset sementit (esim. klinkkeri), myös värilliset
3102–3105 - Erityyppiset mineraali- ja kemialliset lannoitteet (typpi-, fosfori- ja kaliumlannoitteet sekä yhdistelmät)
6810 - Sementti-, betoni- ja keinokivituotteet, myös raudoitetut
6901–6904 - Rakennuskeramiikka, kuten tiilet, laatat ja putket
7213–7214 - Kuumavalssatut terästangot ja -kierretangot
8703 - Henkilöautot ja muut henkilöiden kuljetukseen tarkoitetut moottoriajoneuvot
8708 - Edellä mainittujen ajoneuvojen osat ja tarvikkeet

Täydellinen ja ajantasainen lista löytyy Bulgarian verohallinnon (National Revenue Agency) verkkosivuilta.

Velvollisuudet ja vaatimukset:

UTN-numeron ilmoittaminen on vienti- tai tuontivastuussa olevan toimijan vastuulla Bulgariassa. Numero on toimitettava DACHSERille joko suoraan tai alihankkijan kautta. Kuljettajan tulee pystyä esittämään UTN-numero mahdollisen tarkastuksen yhteydessä Bulgarian alueella.

UTN-numero tulee ilmoittaa kuljetusasiakirjan kenttään 337 ("Transport identification number"). Mikäli lähettäjällä tai vastaanottajalla on virallinen poikkeuslupa Bulgarian viranomaisilta, tämä tulee mainita kyseisessä kentässä.

UTN-numero on voimassa 14 päivää rekisteröintihetkestä. Rekisteröityjä tietoja voidaan muuttaa tarvittaessa, esimerkiksi ajoneuvon rekisterinumeron vaihtuessa ennen toimitusta.

Huomioitavaa:
DACHSER ei vastaa mahdollisista seuraamuksista, joita syntyy Bulgarian viranomaistarkastuksissa puutteiden tai virheellisten tietojen johdosta. Mahdolliset viranomaiskuluista johtuvat lisäkustannukset siirretään asiakkaan vastuulle. Suosittelemme varmistamaan, että kaikki UTN-numeroon liittyvät vaatimukset täytetään ennen kuljetuksen alkamista. Jos sinulla on kysyttävää edellä mainitusta, voit aina ottaa yhteyttä paikalliseen DACHSER-yhteyshenkilöösi.

Lue
04/15/2025
DACHSER vahvistaa merirahdin johtoaan Pohjoismaissa

DACHSER nimitti Marcus Skärnellin Nordic Sea Freight Manager -tehtävään maaliskuussa. Nimitys tukee logistiikkayrityksen strategista tavoitetta vahvistaa lentorahti- ja merirahtiliiketoimintaa Pohjoismaissa.

Lue
04/11/2025
Uusi tullin vakuusjärjestelmä käyttöön 24.5.2025

Tulli ottaa käyttöön uuden vakuusjärjestelmän 24.5.2025 alkaen. Tämä tuo muutoksia tuonnin tulli-ilmoitusten tekemiseen: jatkossa ilmoituksissa on esitettävä vakuuden GRN-numero.

Lue
04/03/2025
DACHSER-konserni kasvaa yritysostojen kautta

Maailmanlaajuinen logistiikkayritys DACHSER kasvoi merkittävästi vuonna 2024. 13 prosentin liikevaihdon kasvu nosti liikevaihdon yli 8 miljardin euron rajan 8,027 miljardiin euroon. Perheyrityksellä on merkittävää kasvua edellisvuoteen verrattuna myös muissa avainluvuissa, kuten henkilöstömäärässä (+3 300), toimipaikoissa (+56) ja varastojen kuormalavapaikoissa (+720 000).

Lue

DACHSER Finland

03/05/2025
Oletko lukenut viimeisimmän uutiskirjeemme – 01/25?

Vuosi on käynnistynyt vauhdikkaasti, ja nyt on aika jakaa uutisia DACHSER Finlandin ajankohtaisista aiheista.

Lue
03/04/2025
Petri Palo nimitetty Tampere-Pirkkalan logistiikkakeskuksen Branch Manageriksi

DACHSER Finland on nimittänyt Petri Palon uudeksi Branch Manageriksi Tampere-Pirkkalan logistiikkakeskukseen helmikuun alusta 2025 lähtien. Palo tuo mukanaan vankkaa kokemusta ja monipuolista osaamista logistiikka-alalta. Hänen uransa on sisältänyt tehtäviä niin myynnin johdon, operatiivisen johdon, liiketoiminnan kehittämisen kuin asiakkuuksien hallinnan parissa.

Lue
2
02/28/2025
Ideat, jotka muovaavat tulevaisuutta

Vuonna 2014 DACHSER käynnisti strategisen kehitysohjelmansa, Idea2netin. Sen ydinajatus on, että todellinen innovaatio syntyy, kun kaikki työntekijät osallistuvat ideointiin ja kehitysprosesseihin. Edistämällä kulttuuria, jossa jokaisen näkemyksiä ja luovuutta arvostetaan, DACHSER luo arvoa niin yritykselle, työntekijöille kuin asiakkaille.

Lue
02/28/2025
DACHSER Nordic nimittää uuden alueellisen talousjohtajan

Maximillian Lutz on nimetty DACHSER Nordicin uudeksi alueelliseksi talousjohtajaksi. Hän vastaa logistiikkayhtiön talousasioista Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Lutz on edennyt tehtäväänsä yhtiön sisältä ja omaa laajan kokemuksen taloushallinnosta.

Lue
02/27/2025
DACHSERin Tampere-Pirkkalan logistiikkakeskus on aloittanut toimintansa

DACHSER Finland vahvistaa palveluverkostoaan avaamalla uuden logistiikkakeskuksen Tampere-Pirkkalan lentoasemalle. Keskuksen operatiivinen toiminta käynnistyi virallisesti 19. helmikuuta 2025, ja se tarjoaa yrityksen asiakkaille entistä tehokkaampia ja kattavampia logistiikkaratkaisuja.

Lue
02/20/2025
Merirahti | Toiminnallisia häiriöitä Rotterdamin ja Antwerpenin satamissa

Rotterdamin ja Antwerpenin satamaterminaaleilla esiintyy tällä hetkellä häiriöitä ja kapasiteettiongelmia, jotka saattavat aiheuttaa viivästyksiä sekä lisäkustannuksia.

Lue
02/19/2025
Ota meihin yhteyttä

Maantiekuljetukset

Kerava:

 📍 Osoite: Karhuntassuntie 3A, 04260 Kerava

☎️ +358 (0)10 277 4340

🌍 Täältä löydät meidät Googlesta.

Ole yhteydessä sähköpostilla:

📩 Tuontiasiakaspalvelu ja yleinen asiakaspalvelu

📩 Vientiasiakaspalvelu

📩 Noutotilaukset

📩 Myynti

 

Tampere-Pirkkala: 

📍 Osoite: Varikontie 34, 33960 Pirkkala

☎️ +358 (0)10 277 43 50

Ole yhteydessä sähköpostilla:

📩 Tuontiasiakaspalvelu ja yleinen asiakaspalvelu

📩 Vientiasiakaspalvelu

📩 Noutotilaukset

📩 Myynti

 

Lento- ja merirahti

Vantaa: 

📍 Osoite: Äyritie 8 B, 01510 Vantaa

☎️ +358 9 825 561

🌍 Täältä löydät meidät Googlesta.

Ole yhteydessä sähköpostilla:

📩 Yleinen asiakaspalvelu

Lue
02/04/2025
USA: Uudet kauppatullit – vaikutukset toimitusketjuihin

Yhdysvaltain hallitus on ilmoittanut uusista tullimaksuista Kanadasta, Meksikosta ja Kiinasta tuotaville tuotteille. Päivitimme yhteenvedon muutoksista ja niiden vaikutuksista toimitusketjuihin.

Lue
01/21/2025
DACHSER ottaa haltuunsa yhteisyrityksen Suomessa

DACHSER on hankkinut kaikki osakkeet suomalaisessa yhteisyrityksessään, DACHSER Finland Oy:ssä, 15. tammikuuta alkaen. Tämän strategisen siirron myötä logistiikkapalvelujen tarjoaja vahvistaa maantiekuljetusverkostoaan Pohjois-Euroopassa.

Lue
01/17/2025
Thomas Hiemer on DACHSERin uusi talousjohtaja

Thomas Hiemer aloitti logistiikkayhtiö DACHSERin talousjohtajana (CFO) 1. tammikuuta 2025. Johtoryhmän jäsenenä hän vastaa yrityksen taloudesta, laskentatoimesta, verotuksesta ja rahoituksesta (Finance, Controlling, Tax & Treasury, FCT). Hiemer ottaa tehtävän vastaan DACHSERin toimitusjohtajalta Burkhard Elingiltä, joka oli vastannut kyseisestä toimesta edeltävät 18 kuukautta.

Lue
Näytä enemmän

DACHSER Corporate

06/03/2025
First industry-ready eCMR software:legally compliant, interoperable, and freely available for all

There have been various international attempts to digitalise the CMR consignment note. However, the resulting solutions are rarely compatible. The Open Logistics Foundation now presents an industry-ready software that creates a common standard for the digital consignment note (eCMR). The new software is legally compliant, interoperable, and suitable for companies of all sizes and industries – freely available on an open source basis. Open Logistics Foundation members Rhenus, Dachser, Blue Yonder, and Markant presented the solution for the first time on June 2nd during a press conference at transport logistic 2025 in Munich, Germany.

Lue
05/07/2025
The new DACHSER magazine is here!

It should go without saying that the global community must take consistent action to protect the climate in order to safeguard the livelihoods of future generations. But a look at the news in recent months suggests that the issue of sustainability is no longer top of mind. For example, the United States is withdrawing from the Paris Agreement on climate change and focusing on fossil fuels. And the European Union is revisiting painstakingly crafted agreements on sustainability reporting obligations and discussing whether climate targets that have already been put in place might be too ambitious after all.

Lue
04/03/2025
DACHSER grows through acquisitions

Global logistics provider DACHSER grew significantly in 2024, with sales growth of 13 percent lifting revenue above the 8 billion mark to EUR 8.027 billion. The family-owned company also recorded significant year-over-year increases in other key figures such as headcount (+3,300), locations (+56), and pallet spaces in its warehouses (+720,000).

Lue
03/07/2025
DACHSER drives from Ireland to the European continent

DACHSER is utilizing its customs expertise and its leading European groupage network to introduce the new 'Smart Landbridge Connect' service. As before Brexit, the logistics provider is now once again driving from Ireland across the British landbridge to continental Europe. Compared to ferry connections, this route offers more flexibility, shorter transit times and more frequent departures. This makes DACHSER the first major logistics provider to revive this Pre-Brexit service.

Lue
Mene

Luetuin

11/12/2020
Dachser Finlandin Keravan uusi logistiikkakeskus parantaa toimintaedellytyksiä

Dachser Finland otti käyttöön Keravalla sijaitsevan uuden logistiikkaterminaalin. Yhtiön ensimmäinen läpivirtausterminaali Suomessa mahdollistaa kansainväliselle logistiikkatoimijalle laajemman palvelumallin ja entistäkin paremman palvelun laajemmalle asiakaskunnalle.

Lue
11/13/2019
Kansainvälinen logistiikkatoimija Dachser investoi Keravalle

Dachser on päivittämässä toimintamalliaan kotimaan markkinoilla. Ensi vuonna Keravalle valmistuvan logistiikkaterminaalin myötä suomalaisen teollisuuden vienti- ja tuontimahdollisuudet paranevat entisestään.

Lue
11/12/2019
Uusi toimitusjohtaja DACHSER Finland Air & Sea Logisticsille

Petri Kallio aloitti DACHSER Finland Air & Sea Logistics Oy:n toimitusjohtajana 15.10.2019. 51-vuotias Kallio raportoi DACHSER Air & Sea Logistics EMEA:n toimitusjohtaja Thomas Krügerille. Hän seuraa tehtävässä Juha Isohannia, joka päätti jättää yrityksen seuratakseen uusia ammatillisia mahdollisuuksia.

Lue
04/02/2019
DACHSER jatkaa kestävää kasvua

DACHSER kasvoi jälleen merkittävästi vuonna 2018. Logistiikkapalvelujen tarjoaja kasvatti konsernin liikevaihtoa 5,5 prosenttia 5,57 miljardiin euroon. Kuten edellisenä vuonna, kuljetusten määrä kasvoi, kasvua 2,5 prosenttia 83,7 miljoonaan; volyymi nousi 3,0 prosenttia 41,3 miljoonaan tonniin. DACHSERin henkilöstömäärä nousi ennätyksellisen korkeaksi, 30 609 työntekijää on 1 511 henkilöä enemmän kuin edellisenä vuonna.

Lue
11/28/2018
Dachser saa IATA CEIV Pharma -sertifioinnin

Dachser laajentaa Life Science & Healthcare -valmiuksiaan ja on saanut Center of Excellence for Independent Validators in Pharmaceutical Logistics (CEIV Pharma) -sertifioinnin Frankfurtin lentokentän toimipisteelleen.

Lue
10/11/2019
Edoardo Podestá siirtyy DACHSER Air & Sea Logisticsin johtoon

Aasian ja Tyynenmeren alueen pitkäaikainen toimitusjohtaja johtaa nyt DACHSERin maailmanlaajuista lento- ja merikuljetusliiketoimintaa.

DACHSER nimitti Edoardo Podestán Air & Sea Logistics -liiketoiminta-alueen operatiiviseksi johtajaksi (COO). Podestá korvaa Jochen Müllerin tässä tehtävässä.

Lue
10/03/2019
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!

DACHSERin Euroopan maakuljetusverkosto on laajentunut vuosien varrella. Salaisuus on aina ollut palapelin oikeiden palojen sijoittaminen oikeisiin paikkoihin kokonaiskuvan saamiseksi.

Lue
04/16/2018
DACHSERin asiakastyytyväisyys on huipputasolla

Uuden asiakastutkimuksen mukaan 94 prosenttia vastaajista pitää DACHSER Finland Air & Sea Logistics Oy:n logistiikkapalveluja asiakaslähtöisinä ja lähes jokainen (99 prosenttia) on valmis suosittelemaan niitä myös muille. Palvelun laadun yleisarvosanaksi muodostui huimat 8,9 kouluarvosana-asteikolla 4–10.

Lue
02/26/2019
Brexit: Aika on melkein lopussa

Vaikka poliitikot yrittävät edelleen löytää ulospääsyä Brexit-kriisistä, lähdön päivämäärä lähestyy väistämättä. Nyt yritysten tehtävänä on suunnitella ja valmistella järjestelmällisesti kaikkia mahdollisuuksia. Eräs tärkeä aihe: tulli.

Lue
10/21/2019
DACHSER voittaa vuoden 2019 IMD Global Family Business Award -palkinnon

IMD antaa tunnustusta DACHSERin vahvoille yritys- ja perhehallinnon rakenteille, erinomaiselle toiminnalle ja laatuun keskittymiselle.

IMD Business School, huippuluokan globaali liiketalouskoulu, jonka pääkonttori sijaitsee Lausannessa, Sveitsissä, palkitsi DACHSERin IMD Global Family Business Award -palkinnolla. Bernhard Simon, CEO DACHSER SE, ja Birgit Kastner-Simon, Corporate Director Corporate Marketing, vastaanottivat palkinnon yrityksen ja perustajaperheen puolesta Udaipurissa, Intiassa pidetyssä Family Business Network Internationalin (FBN-I) 30. huippukokouksessa.

Lue