Suositellut artikkelit

09/03/2021
Haastava ja kannustava: DACHSER-harjoitteluohjelma

DACHSERin henkilöstöjohtaja Vera Weidemann kertoo, miten logistiikkaa osaavat ihmiset pääsevät DACHSER-maailmaan.

Lue
08/02/2021
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!

Yksi viime kuukausien avainlauseista DACHSERilla on ollut ”onnistumisista kiinni pitäminen ja joustavuuden lisääminen”. Tämä on myös Burkhard Elingin haastattelun otsikko uusimmassa DACHSER-lehdessä. Haastattelussa DACHSERin uusi toimitusjohtaja kertoo, mitä nämä sanat merkitsevät hänelle.

Lue
2
07/30/2021
DACHSER Climate Protection: Pitkän aikavälin ilmastonsuojelustrategia

Aktiivinen ilmastonsuojelu on osa DACHSERin integroivaa vastuuta. Logistiikkatoimija näyttää tietä ilmastonsuojelussa tehokkaan logistiikan ja teknisten innovaatioiden avulla. Tässä tehdään yhteistyötä myös asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, jotka osaltaan haluavat olla aktiivisesti mukana muokkaamassa logistiikan muutosta vähäpäästöisiin ja päästöttömiin teknologioihin. Vain tällä tavoin voidaan saavuttaa Pariisin sopimuksen kahden asteen tavoite sekä Euroopan unionin ja monien muiden maiden ilmastonsuojelutavoitteet keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.

Lue
07/07/2021
Vetyyn on asetettu suuria odotuksia – katsaus tulevaisuuden teknologioihin

Mikä on vedyn rooli suunniteltaessa logistiikkaa, jossa ei muodostuisi kasvihuonekaasupäästöjä? Tarkastelemme lähemmin vetyä energialähteenä.

Lue

DACHSER Finland

09/17/2021
Merirahti: tämänhetkinen tilanne Yhdysvalloissa

Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden tämänhetkiset, jo useita kuukausia kestäneet pullonkaulat jatkuvat pidempään. Olemme laatineet yleiskatsauksen nykytilanteesta.

Satamien ja rautateiden ruuhkautuminen

Yhdysvaltoja on kohdannut historiallinen merirahtiliiketoiminnan ruuhkautuminen, joka on jatkunut jo kuukausia. Tämän jatkuvan tilanteen syy on hyvin tiedossa: koronapandemian vaikutukset ja suuri kysyntä luovat pullonkauloja kaikkiin suuriin satamiin ja terminaaleihin koko maassa. Satamaoperaattorit ja rautatieliikennöitsijät toimivat supistetulla henkilöstöllä, mikä viivästyttää alusten lastaamista ja purkamista, lisää viipymäaikaa ja hidastaa kuljetusprosesseja terminaaleihin. Merikuljetusyhtiöt ovat myös ylikuormitettuja tässä tilanteessa ja tekevät kaikkensa toimittaakseen tarvittavaa ja oikea-aikaista palvelua. Valtamerialukset joutuvat odottamaan useita päiviä, ja ne jättävät usein satamia väliin. Aikatauluissa pysyminen on lähes mahdotonta.

Yhdysvaltain rekkaliikenteen tilanne

Kuljetusyhtiöt kärsivät voimakkaasti koronapandemian alkuvaiheessa. Ne joutuivat irtisanomaan paljon kuljettajia määrän ja kysynnän laskun vuoksi. Tämän jälkeen rahtien määrä ja kysyntä kasvoivat äkillisesti Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta kuljettajia ei ollut riittävästi saatavilla. Kuljettajatilanne on parantunut viime kuukausina, mutta nykyinen kalusto ei vieläkään kata voimakasta kysyntää. Rekkakuskit ovat ylityöllistettyjä seuraavat 3–5 viikkoa. Noutojen ja toimitusten nopeuttamiseksi siirtoja kontteihin tai konteista voidaan järjestää osa- ja täyskuormilla määrätyissä varastoissa.

Alustat Yhdysvalloissa

Tilanteen tekee haasteelliseksi se, että lähes kaikki kontit ovat ”jumissa” alustoilla odottamassa kuljetusta. Tämän vuoksi tyhjää alustaa tuskin on saatavilla noudon järjestämiseksi. Kaikkien alustojen ollessa käytössä vapaasta alustasta on tullut harvinaisuus Yhdysvalloissa.

Yhdysvaltoihin saapuva rahti

Yhdysvaltojen satamien ja rautatieterminaalien infrastruktuuri ei yksinkertaisesti pysty kattamaan nykyistä tuontimäärää. Saapuvat kontit pysäköidään erillisiin paikkoihin, jotta uuden aluksen tai junan kuormaukselle on tilaa. Monin paikoin nämä ”pysäköintialueet” ovat aivan liian täynnä. Kontit ovat toistensa peitossa, eikä niitä ole saatavilla välitöntä luovutusta varten. Noudon järjestämiseksi terminaali tarjoaa noutoajan rekkakuskeille vasta, kun kontti on saatavilla ja tulli on vapauttanut kontin – mikä voi monissa tapauksissa kestää päiviä tai jopa viikkoja.

Yhdysvalloista lähtevä rahti

Suurin haaste on löytää kipeästi kaivattuja konttilaitteita ja alustoja kuljetusta varten. Satamat ja rautatieterminaalit ovat täynnä myös vientikontteja, eivätkä asemat ota vientikuormia vastaan kovin helposti. Tilanne on vaikea ja lähes kaikki lähetykset viivästyvät reilusti.

Näkymät

Arvioimme, että tilanne Yhdysvalloissa ei parane tämän vuoden aikana. Myös vuosi 2022 on haastava, mutta DACHSERin tiimi pyrkii tarjoamaan asiakkaille hyvää palvelua ja laadukkaita ratkaisuja Yhdysvaltojen haastavista ajoista huolimatta.

Korkean prioriteetin rahti

Tällä hetkellä kuljetus- ja läpimenoaikoja voidaan lyhentää Yhdysvaltojen terminaaleissa käyttämällä priorisoituihin lähetyksiin LCL-palveluja FCL-palveluiden sijasta. DACHSER tarjoaa säännöllisiä premium-tasoisia LCL-palveluja sekä Aasian viennin että Euroopan kauppareiteille. Kuljetusajat esimerkiksi Kiinan viennissä lyhenevät 28 päivästä jopa 18 päivään. Lisäksi uudet palvelureitit, Atlanta ja Los Angeles mukaan lukien, on tarkoitettu pienentämään varausikkunoita merkittävästi. Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden vaikea tilanne edellyttää myös sitä, että kipeästi kaivattua rahtia joudutaan kuljettamaan entistä useammin ilmateitse. DACHSER tarjoaa säännöllistä premium-kapasiteettia omalla lentorahtiverkostollaan, esimerkiksi viikoittaisilla yhteyksillä Frankfurt-Chicago-reitillä molempiin suuntiin ja mahdollisuudella muodostaa yhteys muihin lentoasemiin Yhdysvalloissa.

Olemme päivittäin läheisessä yhteydessä kuljetusyrityksiin ja palveluntarjoajiin. Teemme parhaamme, jotta asiakkaan toimitusketju on mahdollisimman sujuva. Jos haluat yksilöllistä neuvontaa, ota yhteys paikalliseen DACHSERin edustajaan, jotta voimme toteuttaa sinulle parhaiten sopivan logistiikkaratkaisun.

Lue
09/15/2021
DACHSER Finland European Logistics nimittää Niina Ilveskivi-Tuomalan vastaamaan myynnistä

DACHSERin Keravan toimipiste on vahvistanut toimintaansa nimittämällä Niina Ilveskivi-Tuomalan European Logistics -johtoryhmään. Ilveskivi-Tuomala aloitti Sales Manager European Logistic Finland -työtehtävässä 23.8.2021.

Lue
08/25/2021
Vakavia toimintahäiriöitä Shanghai Pudongin lentokentällä (PVG)

Shanghai Pudongin lentokentän lentorahtipalvelut ovat kokeneet toimintahäiriöitä sen jälkeen, kun lentokentällä raportoitiin useista positiivisista COVID-tapauksista perjantaina 20.8.

Lue
08/24/2021
DACHSER Norway tarjoaa päästöttömiä toimituksia Oslossa

DACHSER Norway käynnistää oman päästöttömän toimitushankkeensa. Logistiikkayrityksellä on käytössään kaksi VW eCrafteria, joilla toimitetaan lähetyksiä suoraan vastaanottajille Oslon keskustassa.

Lue
08/19/2021
Ningbon sataman tilanne ja mahdolliset seuraukset

Yhden Kiinan vilkkaimman sataman Ningbo Meishanin sulkemisella on kauaskantoisia seurauksia maailmanlaajuisille merirahtimarkkinoille. Odotamme lähetysten viivästyksiä ja kasautumaa lisääntyvän ruuhkan ja laitepulan vuoksi.

Nykyinen tila Ningbon samassa

  • Ningbo Meishanin satama pysyy suljettuna ja kaikki terminaalin toiminta on keskeytetty 11.8.2021 alkaen.
  • Kaikki muut Ningbon terminaalit ovat edelleen toiminnassa, mutta ne toimivat rajoituksin. Konttien luovutuksen määräaika on rajoitettu kahteen päivään ennen aluksen odotettua saapumista.
  • Tämä vaikuttaa erityisesti OCEAN-liittouman aluksiin, sillä liittouma käyttää enimmäkseen Meishanin satamaa. Kyseiset varustamot ovat ilmoittaneet aikovansa ohjata alukset muihin Ningbon terminaaleihin tai jopa välttää satamaa, mikä todennäköisesti johtaa merkittäviin viivästyksiin.
  • Muihin Ningbon terminaaleihin kohdistuu nyt paineita ja tämän ruuhkan odotetaan aiheuttavan viivästyksiä.

Mahdolliset seuraukset

  • Jos Meishanin sataman sulkeminen jatkuu, laitepulasta tulee kriittisempi, mikä lisää ruuhkautumista ja kuormitusta.
  • Palvelun luotettavuus todennäköisesti kärsii tästä ja heikkenee edelleen. Keskimääräinen viive ennen Ningbo Meishanin sataman sulkemista oli jo 7-10 päivää johtuen ruuhkista ja tilanne todennäköisesti heikkenee edelleen. Palvelun luotettavuuden lisäämiseksi liikenteenharjoittajat voivat välttää satamia, joissa rullattavien varausten tai konttien todennäköisyys on suuri.
  • Kaiken kaikkiaan Ningbo Meishanin sataman sulkeminen vaikuttaa käytettävissä olevaan kapasiteettiin ja aiheuttaa lisää viivästyksiä kansainvälisessä meriliikenteessä.

Olemme päivittäin tiiviissä yhteydessä varustamoihin ja alihankkijoihin ja teemme parhaamme tehdäksemme toimitusketjusta mahdollisimman vakaan. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset henkilökohtaista neuvontaa, olet aina tervetullut ottamaan yhteyttä DACHSERin paikalliseen yhteyshenkilöön, jotta voimme yhdessä löytää sinulle parhaan ratkaisun.

Lue
07/29/2021
Göteborgista Waddinxveeniin

Hän oli DACHSERin harjoittelija osana ainutlaatuista rajat ylittävää koulutusyhteistyötä. Nyt huolinta-assistentti Olivia Jarl ylittää työssään maiden rajoja. Olivia muutti Alankomaihin, jossa hän ottaa seuraavat askeleet DACHSER-matkallaan. Olemme seuranneet Oliviaa kuuden vuoden ajan DACHSER Swedenissä.

Lue
06/23/2021
DACHSER lisää kuormatilaansa

Huhtikuusta 2021 alkaen DACHSER on ostanut ainoastaan megatrailereita uusiksi puoliperävaunuikseen Saksassa. Megatrailereiden pituus ja leveys ovat samat kuin tavanomaisten puoliperävaunujen, mutta niiden kuormatila on suurempi, joten ne tuottavat paremman polttoainetalouden etenkin pitkillä matkoilla. Saksan kaluston on tarkoitus olla täysin muunnettu vuoteen 2027 mennessä, jolloin uusia megatrailereita on yhteensä noin 680. Tulevina vuosina DACHSER alkaa korvata kalustoaan myös 24 muussa Euroopan maassa, joissa se on edustettuna European Logistics -liiketoiminta-alueensa kautta.

Lue
06/14/2021
Toimintahäiriöt Hampurin satamassa aiheuttavat viivästyksiä

Haluamme ilmoittaa tämän päivityksen avulla, että Hampurin satamatoimintaan vaikuttavat tällä hetkellä useat tekijät.

Lue
06/03/2021
Aina valppaana

DACHSERilla tietojen ja järjestelmien suojaaminen on ykkösprioriteetti. DACHSERin Department Head IT Strategy Implementation Christian von Rützen kertoo tietoturvan nykyisistä ja tulevista haasteista. Von Rützenilla ja hänen kansainvälisellä IT-tietoturvatiimillään on vastuullaan useita alueita, kuten DACHSERin tietoturvan hallinta.

Lue
3
05/28/2021
Vankka jalansija kaikkialla maailmassa

Itävaltalaisen valmistajan Kaindl/Kronospanin puutavaravapaita koteja on vain vähän, ja ne sijaitsevat kaukana toisistaan. Näin laaja jakelu aiheuttaa melkoisen logistisen haasteen.

Lue
Näytä enemmän

DACHSER Corporate

09/17/2021
Air Freight: Shanghai Pudong Airport (PVG) status update

Regarding the disruptions at Shanghai Pudong Airport (PVG) in China, we would like to give you an updated overview and current status.

Lue
09/15/2021
Current cargo space situation in Germany

The global logistics market in 2020 and 2021 has caused major challenges for the entire industry. Although the economy recovered across all industries in the aftermath of the prolonged lockdowns and border closures, it led to high network loads this year, resulting in an increased shortage of cargo space. In the following, we provide an overview.

Lue
09/09/2021
Sea Freight: Current situation in the USA

The existing bottlenecks in the US ocean freight market, which are lasting for quite some months already, will continue for a longer period. We would like to give you an overview of the current situation.

Port and rail congestion

Already for months, the USA is experiencing historical congestions in sea freight business. The reason for this ongoing situation is well known: COVID-19 impacts and a high volume demand creating bottlenecks at all major ports and terminals throughout the country. Port and rail operators are operating with reduced staff, which delays loading and unloading of vessels, increases dwell time and slows down transportation processes to the terminals. Ocean Carriers are also overwhelmed with the situation and struggle to provide the needed service and timely response. Ocean vessels are having several days of delay and we experience port omissions on a regular basis. Schedule integrity remains almost non-existent.

US trucking situation

Trucking companies suffered heavily at the beginning of COVID-19 and were forced to let go many of their drivers due to the drop of volume and demand. Then, the boom of freight and demand hit the US market and at this point, not enough drivers were available. The driver situation improved over the last months but the current trucking fleet does still not cover the strong demand. Truckers are overbooked for the next 3-5 weeks. To accelerate the pick-ups and deliveries, LTL and FTL can be an option to arrange transloads into/from containers at designated warehouses.

Chassis in the US

It becomes a great challenge that almost all containers are stuck somewhere on chassis, waiting for transport. That leads to the problem that empty chassis are hardly available to arrange a pick up. Chassis are fully used and become a rare commodity in the US.

US inbound freight

The ports and rail terminals infrastructure in the US is simply overwhelmed by the current import volume. Inbound containers are parked on certain spots to make room for the new vessel / train loadings. In many cases, these "parking lots" are completely overstocked and containers are buried and not available for immediate hand over. In order to arrange a pick-up, the terminal provides appointments to truckers ONLY once the container is available and customs released - which can take days and even weeks in many cases.

US outbound freight

The main challenge is to find the desperately needed container equipment as well as the chassis for the transport. Ports and rail terminals are also full of export containers and the stations are not simply accepting export loads that easily. The situation is tight and almost every shipment is experiencing severe delays.

Outlook

We estimate that the situation in the US will not improve this year. Even 2022 will continue to be challenging but the team of DACHSER is aiming to provide our clients a good service and solutions despite the challenging times in the USA.

High Priority Cargo

Currently, it is possible to achieve better transit times and shorter turnaround times at the US terminals by using LCL services for prioritized shipments instead of FCL services. DACHSER operates regular premium LCL services on both ex-Asia and Europe trade lanes. Transit times ex China, for example, are even shortened from overall 28 to 18 days. And further, new pipeline services including Atlanta and Los Angeles aim to reduce booking windows immensely. The continuing tight situation in the US ocean freight market will also require that desperately needed freight will have to be loaded more often by air. DACHSER offers regular premium capacity with its own Air Network, for example with weekly connections on the Frankfurt - Chicago route in both directions and the option of connecting to other US airports.

We are in close contact with carriers and service providers on a daily basis and do our best to make your supply chain as smooth as possible. For individual advice, please contact your local representative of DACHSER so that we can implement the best logistics solution for you.

Lue
08/24/2021
Severe service disruption at Shanghai Pudong Airport (PVG)

Air freight service at Shanghai PVG Airport is again brought into challenges after several positive COVID cases were reported last Friday, August 20, at Shanghai Pudong Airport (PVG).

Lue
Mene

Luetuin

11/13/2019
Kansainvälinen logistiikkatoimija Dachser investoi Keravalle

Dachser on päivittämässä toimintamalliaan kotimaan markkinoilla. Ensi vuonna Keravalle valmistuvan logistiikkaterminaalin myötä suomalaisen teollisuuden vienti- ja tuontimahdollisuudet paranevat entisestään.

Lue
04/02/2019
DACHSER jatkaa kestävää kasvua

DACHSER kasvoi jälleen merkittävästi vuonna 2018. Logistiikkapalvelujen tarjoaja kasvatti konsernin liikevaihtoa 5,5 prosenttia 5,57 miljardiin euroon. Kuten edellisenä vuonna, kuljetusten määrä kasvoi, kasvua 2,5 prosenttia 83,7 miljoonaan; volyymi nousi 3,0 prosenttia 41,3 miljoonaan tonniin. DACHSERin henkilöstömäärä nousi ennätyksellisen korkeaksi, 30 609 työntekijää on 1 511 henkilöä enemmän kuin edellisenä vuonna.

Lue
11/12/2019
Uusi toimitusjohtaja DACHSER Finland Air & Sea Logisticsille

Petri Kallio aloitti DACHSER Finland Air & Sea Logistics Oy:n toimitusjohtajana 15.10.2019. 51-vuotias Kallio raportoi DACHSER Air & Sea Logistics EMEA:n toimitusjohtaja Thomas Krügerille. Hän seuraa tehtävässä Juha Isohannia, joka päätti jättää yrityksen seuratakseen uusia ammatillisia mahdollisuuksia.

Lue
04/16/2018
DACHSERin asiakastyytyväisyys on huipputasolla

Uuden asiakastutkimuksen mukaan 94 prosenttia vastaajista pitää DACHSER Finland Air & Sea Logistics Oy:n logistiikkapalveluja asiakaslähtöisinä ja lähes jokainen (99 prosenttia) on valmis suosittelemaan niitä myös muille. Palvelun laadun yleisarvosanaksi muodostui huimat 8,9 kouluarvosana-asteikolla 4–10.

Lue
10/03/2019
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!

DACHSERin Euroopan maakuljetusverkosto on laajentunut vuosien varrella. Salaisuus on aina ollut palapelin oikeiden palojen sijoittaminen oikeisiin paikkoihin kokonaiskuvan saamiseksi.

Lue
10/11/2019
Edoardo Podestá siirtyy DACHSER Air & Sea Logisticsin johtoon

Aasian ja Tyynenmeren alueen pitkäaikainen toimitusjohtaja johtaa nyt DACHSERin maailmanlaajuista lento- ja merikuljetusliiketoimintaa.

DACHSER nimitti Edoardo Podestán Air & Sea Logistics -liiketoiminta-alueen operatiiviseksi johtajaksi (COO). Podestá korvaa Jochen Müllerin tässä tehtävässä.

Lue
02/26/2019
Brexit: Aika on melkein lopussa

Vaikka poliitikot yrittävät edelleen löytää ulospääsyä Brexit-kriisistä, lähdön päivämäärä lähestyy väistämättä. Nyt yritysten tehtävänä on suunnitella ja valmistella järjestelmällisesti kaikkia mahdollisuuksia. Eräs tärkeä aihe: tulli.

Lue
11/28/2018
Dachser saa IATA CEIV Pharma -sertifioinnin

Dachser laajentaa Life Science & Healthcare -valmiuksiaan ja on saanut Center of Excellence for Independent Validators in Pharmaceutical Logistics (CEIV Pharma) -sertifioinnin Frankfurtin lentokentän toimipisteelleen.

Lue
10/21/2019
DACHSER voittaa vuoden 2019 IMD Global Family Business Award -palkinnon

IMD antaa tunnustusta DACHSERin vahvoille yritys- ja perhehallinnon rakenteille, erinomaiselle toiminnalle ja laatuun keskittymiselle.

IMD Business School, huippuluokan globaali liiketalouskoulu, jonka pääkonttori sijaitsee Lausannessa, Sveitsissä, palkitsi DACHSERin IMD Global Family Business Award -palkinnolla. Bernhard Simon, CEO DACHSER SE, ja Birgit Kastner-Simon, Corporate Director Corporate Marketing, vastaanottivat palkinnon yrityksen ja perustajaperheen puolesta Udaipurissa, Intiassa pidetyssä Family Business Network Internationalin (FBN-I) 30. huippukokouksessa.

Lue
12/11/2019
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!

Monilla sveitsiläisillä innovaatioistaan ja laadustaan tunnetuilla tuotteilla yhdistettynä perinteisiin ja käsityötaitoihin, on erinomainen maine maailmanlaajuisesti. Niiden joukossa on Ricola yskäntipat, klassinen makeinen, jonka erikoisresepti sisältää 13 yrttiä Sveitsin vuorilta.

Lue