90 Hakusanat
Lajittelu : Päiväys | Tärkeys

Tulokset

11/26/2021
Avainteknologiana vihreä sähkö – katsaus tulevaisuuden teknologioihin

Mitä vihreä sähkö tarkoittaa? Mitä hyötyä siitä on erityisesti logistiikalle? Katsaus käytettävissä oleviin teknologioihin ja niiden tulevaisuuden näkymiin.

Lue
11/18/2021
DACHSER ja tietoturva

Puutteellisesti suojattu tieto on merkittävä riskitekijä. Se voi jopa uhata yrityksen olemassaoloa, koska se tarjoaa kohteen yhä tavallisemmiksi käyneille kyberhyökkäyksille. Logistiikka on monessa mielessä erityisen riippuvainen hyvin toimivasta tietotekniikasta. Luotettavat ja turvalliset toimitusketjut ovat nykyään tärkeämpiä kuin koskaan. Tietojesi suojaaminen ja turvaaminen on sen vuoksi erittäin tärkeää DACHSERille.

Lue
11/01/2021
Rasitusta kestävät kuljetuspakkaukset vaurioiden ehkäisemiseksi

Erityisesti turvallisuus ja toimituskyky ovat tärkeitä nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa. Ilman vaurioita tapahtuva tavaraliikenne on välttämätöntä ja vaatii rasitukseen ja kuljetukseen soveltuvat pakkaukset. Annamme seuraavaksi yleisiä ohjeita pakkausten vaurioitumisen ehkäisemiseksi.

Lue
10/21/2021
Lentorahdin tilannepäivitys: Shanghain, Hongkongin ja Frankfurtin lentoasemat

Lentorahtimarkkinoilla eletään yhä haastavia aikoja Kiinan kultaisen viikon jälkeen. Tämä päivitys sisältää lyhyen tilannekatsauksen Kiinan ja Saksan päälentoasemistamme.

Lue
10/14/2021
Logistiikan markkinatilanne osaavan henkilöstön osalta

Logistiikka on henkilöstökeskeinen ala ja markkinatilanne osaavan henkilöstön osalta on kiristymässä. Tämän vuoksi työntekijöiden löytämisestä, kouluttamisesta ja säilyttämisestä pitkällä aikavälillä on muodostunut suuri haaste. Tässä päivityksessä annamme yleiskuvan nykyisestä markkinatilanteesta.

Lue
10/06/2021
DACHSER perustaa datatieteen ja koneoppimisen osaamiskeskuksen

DACHSER on kesäkuun alusta lähtien jakanut erilaisissa tekoälyyn, koneoppimiseen ja datatieteeseen liittyvissä tutkimus- ja innovaatiohankkeissa saamaansa kokemusta uudessa datatieteen ja koneoppimisen osaamiskeskuksessaan.

Lue
09/30/2021
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!

Logistiikka-aiheet eivät useinkaan ole yhtä näkyvästi esillä lehdistössä kuin viime kuukausina. Maailmantalous on toipumassa pandemian aiheuttamasta shokista, ja monin paikoin tuotanto pyörii jälleen täydellä vauhdilla. Tästä huolimatta raaka-aineiden, tuotteiden, konttien, kuormalavojen, kuljettajien sekä varastointitilan puutteet maa-, meri- ja lentoliikenteessä heikentävät tätä elpymistä.

Lue
09/28/2021
Kiinan "kultaisen viikon" vaikutus logistiikkaan

Kiinalaisten lokakuussa kultaisen viikon aikana pitämä loma lähestyy. Tästä päivityksestä löydät kaikki tarvitsemasi tiedot sekä markkinaennusteet.

Lue
09/28/2021
Lentorahti: tilanne Shanghai Pudongin lentokentällä (PVG)

Tarjoamme yleiskatsauksen Shanghai Pudongin lentokentän (PVG) nykytilasta.

Lue
09/20/2021
Maantiekuljetukset: rahtikapasiteetti Saksassa

Globaalit logistiikkamarkkinat ovat luoneet suuria haasteita koko toimialalle vuosien 2020 ja 2021 aikana. Vaikka talous on toipumassa kaikilla toimialoilla pitkittyneiden rajoitusten, poikkeustoimien ja rajojen sulkemisen jälkeen, logistiikkaverkosto on edelleen hyvin kuormittunut. Tämä on johtanut kapasiteetin puutteeseen, josta annamme seuraavassa yleiskuvauksen.

Lue
09/17/2021
Merirahti: tämänhetkinen tilanne Yhdysvalloissa

Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden tämänhetkiset, jo useita kuukausia kestäneet pullonkaulat jatkuvat pidempään. Olemme laatineet yleiskatsauksen nykytilanteesta.

Satamien ja rautateiden ruuhkautuminen

Yhdysvaltoja on kohdannut historiallinen merirahtiliiketoiminnan ruuhkautuminen, joka on jatkunut jo kuukausia. Tämän jatkuvan tilanteen syy on hyvin tiedossa: koronapandemian vaikutukset ja suuri kysyntä luovat pullonkauloja kaikkiin suuriin satamiin ja terminaaleihin koko maassa. Satamaoperaattorit ja rautatieliikennöitsijät toimivat supistetulla henkilöstöllä, mikä viivästyttää alusten lastaamista ja purkamista, lisää viipymäaikaa ja hidastaa kuljetusprosesseja terminaaleihin. Merikuljetusyhtiöt ovat myös ylikuormitettuja tässä tilanteessa ja tekevät kaikkensa toimittaakseen tarvittavaa ja oikea-aikaista palvelua. Valtamerialukset joutuvat odottamaan useita päiviä, ja ne jättävät usein satamia väliin. Aikatauluissa pysyminen on lähes mahdotonta.

Yhdysvaltain rekkaliikenteen tilanne

Kuljetusyhtiöt kärsivät voimakkaasti koronapandemian alkuvaiheessa. Ne joutuivat irtisanomaan paljon kuljettajia määrän ja kysynnän laskun vuoksi. Tämän jälkeen rahtien määrä ja kysyntä kasvoivat äkillisesti Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta kuljettajia ei ollut riittävästi saatavilla. Kuljettajatilanne on parantunut viime kuukausina, mutta nykyinen kalusto ei vieläkään kata voimakasta kysyntää. Rekkakuskit ovat ylityöllistettyjä seuraavat 3–5 viikkoa. Noutojen ja toimitusten nopeuttamiseksi siirtoja kontteihin tai konteista voidaan järjestää osa- ja täyskuormilla määrätyissä varastoissa.

Alustat Yhdysvalloissa

Tilanteen tekee haasteelliseksi se, että lähes kaikki kontit ovat ”jumissa” alustoilla odottamassa kuljetusta. Tämän vuoksi tyhjää alustaa tuskin on saatavilla noudon järjestämiseksi. Kaikkien alustojen ollessa käytössä vapaasta alustasta on tullut harvinaisuus Yhdysvalloissa.

Yhdysvaltoihin saapuva rahti

Yhdysvaltojen satamien ja rautatieterminaalien infrastruktuuri ei yksinkertaisesti pysty kattamaan nykyistä tuontimäärää. Saapuvat kontit pysäköidään erillisiin paikkoihin, jotta uuden aluksen tai junan kuormaukselle on tilaa. Monin paikoin nämä ”pysäköintialueet” ovat aivan liian täynnä. Kontit ovat toistensa peitossa, eikä niitä ole saatavilla välitöntä luovutusta varten. Noudon järjestämiseksi terminaali tarjoaa noutoajan rekkakuskeille vasta, kun kontti on saatavilla ja tulli on vapauttanut kontin – mikä voi monissa tapauksissa kestää päiviä tai jopa viikkoja.

Yhdysvalloista lähtevä rahti

Suurin haaste on löytää kipeästi kaivattuja konttilaitteita ja alustoja kuljetusta varten. Satamat ja rautatieterminaalit ovat täynnä myös vientikontteja, eivätkä asemat ota vientikuormia vastaan kovin helposti. Tilanne on vaikea ja lähes kaikki lähetykset viivästyvät reilusti.

Näkymät

Arvioimme, että tilanne Yhdysvalloissa ei parane tämän vuoden aikana. Myös vuosi 2022 on haastava, mutta DACHSERin tiimi pyrkii tarjoamaan asiakkaille hyvää palvelua ja laadukkaita ratkaisuja Yhdysvaltojen haastavista ajoista huolimatta.

Korkean prioriteetin rahti

Tällä hetkellä kuljetus- ja läpimenoaikoja voidaan lyhentää Yhdysvaltojen terminaaleissa käyttämällä priorisoituihin lähetyksiin LCL-palveluja FCL-palveluiden sijasta. DACHSER tarjoaa säännöllisiä premium-tasoisia LCL-palveluja sekä Aasian viennin että Euroopan kauppareiteille. Kuljetusajat esimerkiksi Kiinan viennissä lyhenevät 28 päivästä jopa 18 päivään. Lisäksi uudet palvelureitit, Atlanta ja Los Angeles mukaan lukien, on tarkoitettu pienentämään varausikkunoita merkittävästi. Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden vaikea tilanne edellyttää myös sitä, että kipeästi kaivattua rahtia joudutaan kuljettamaan entistä useammin ilmateitse. DACHSER tarjoaa säännöllistä premium-kapasiteettia omalla lentorahtiverkostollaan, esimerkiksi viikoittaisilla yhteyksillä Frankfurt-Chicago-reitillä molempiin suuntiin ja mahdollisuudella muodostaa yhteys muihin lentoasemiin Yhdysvalloissa.

Olemme päivittäin läheisessä yhteydessä kuljetusyrityksiin ja palveluntarjoajiin. Teemme parhaamme, jotta asiakkaan toimitusketju on mahdollisimman sujuva. Jos haluat yksilöllistä neuvontaa, ota yhteys paikalliseen DACHSERin edustajaan, jotta voimme toteuttaa sinulle parhaiten sopivan logistiikkaratkaisun.

Lue
09/03/2021
Haastava ja kannustava: DACHSER-harjoitteluohjelma

DACHSERin henkilöstöjohtaja Vera Weidemann kertoo, miten logistiikkaa osaavat ihmiset pääsevät DACHSER-maailmaan.

Lue
08/25/2021
Vakavia toimintahäiriöitä Shanghai Pudongin lentokentällä (PVG)

Shanghai Pudongin lentokentän lentorahtipalvelut ovat kokeneet toimintahäiriöitä sen jälkeen, kun lentokentällä raportoitiin useista positiivisista COVID-tapauksista perjantaina 20.8.

Lue
08/19/2021
Ningbon sataman tilanne ja mahdolliset seuraukset

Yhden Kiinan vilkkaimman sataman Ningbo Meishanin sulkemisella on kauaskantoisia seurauksia maailmanlaajuisille merirahtimarkkinoille. Odotamme lähetysten viivästyksiä ja kasautumaa lisääntyvän ruuhkan ja laitepulan vuoksi.

Nykyinen tila Ningbon samassa

  • Ningbo Meishanin satama pysyy suljettuna ja kaikki terminaalin toiminta on keskeytetty 11.8.2021 alkaen.
  • Kaikki muut Ningbon terminaalit ovat edelleen toiminnassa, mutta ne toimivat rajoituksin. Konttien luovutuksen määräaika on rajoitettu kahteen päivään ennen aluksen odotettua saapumista.
  • Tämä vaikuttaa erityisesti OCEAN-liittouman aluksiin, sillä liittouma käyttää enimmäkseen Meishanin satamaa. Kyseiset varustamot ovat ilmoittaneet aikovansa ohjata alukset muihin Ningbon terminaaleihin tai jopa välttää satamaa, mikä todennäköisesti johtaa merkittäviin viivästyksiin.
  • Muihin Ningbon terminaaleihin kohdistuu nyt paineita ja tämän ruuhkan odotetaan aiheuttavan viivästyksiä.

Mahdolliset seuraukset

  • Jos Meishanin sataman sulkeminen jatkuu, laitepulasta tulee kriittisempi, mikä lisää ruuhkautumista ja kuormitusta.
  • Palvelun luotettavuus todennäköisesti kärsii tästä ja heikkenee edelleen. Keskimääräinen viive ennen Ningbo Meishanin sataman sulkemista oli jo 7-10 päivää johtuen ruuhkista ja tilanne todennäköisesti heikkenee edelleen. Palvelun luotettavuuden lisäämiseksi liikenteenharjoittajat voivat välttää satamia, joissa rullattavien varausten tai konttien todennäköisyys on suuri.
  • Kaiken kaikkiaan Ningbo Meishanin sataman sulkeminen vaikuttaa käytettävissä olevaan kapasiteettiin ja aiheuttaa lisää viivästyksiä kansainvälisessä meriliikenteessä.

Olemme päivittäin tiiviissä yhteydessä varustamoihin ja alihankkijoihin ja teemme parhaamme tehdäksemme toimitusketjusta mahdollisimman vakaan. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset henkilökohtaista neuvontaa, olet aina tervetullut ottamaan yhteyttä DACHSERin paikalliseen yhteyshenkilöön, jotta voimme yhdessä löytää sinulle parhaan ratkaisun.

Lue
08/02/2021
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!

Yksi viime kuukausien avainlauseista DACHSERilla on ollut ”onnistumisista kiinni pitäminen ja joustavuuden lisääminen”. Tämä on myös Burkhard Elingin haastattelun otsikko uusimmassa DACHSER-lehdessä. Haastattelussa DACHSERin uusi toimitusjohtaja kertoo, mitä nämä sanat merkitsevät hänelle.

Lue
2
07/30/2021
DACHSER Climate Protection: Pitkän aikavälin ilmastonsuojelustrategia

Aktiivinen ilmastonsuojelu on osa DACHSERin integroivaa vastuuta. Logistiikkatoimija näyttää tietä ilmastonsuojelussa tehokkaan logistiikan ja teknisten innovaatioiden avulla. Tässä tehdään yhteistyötä myös asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, jotka osaltaan haluavat olla aktiivisesti mukana muokkaamassa logistiikan muutosta vähäpäästöisiin ja päästöttömiin teknologioihin. Vain tällä tavoin voidaan saavuttaa Pariisin sopimuksen kahden asteen tavoite sekä Euroopan unionin ja monien muiden maiden ilmastonsuojelutavoitteet keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.

Lue