Tulokset
Vuoden ensimmäinen uutiskirjeemme on ilmestynyt
Pysy ajan tasalla DACHSER Finlandin uutisista ja rekisteröidy nyt uutiskirjeen tilaajaksi.
Ahtausalan lakko on päättynyt
Ahtaajien kaksi viikkoa kestäneeseen lakkoon on löytynyt sovinto 1. maaliskuuta illalla. Työhön palataan mahdollisimman pian ja kuitenkin viimeistään lauantaina 4. maaliskuuta. Lakon vaikutukset jatkuvat vielä osittain.
Operatiivisen asiantuntijan moninainen työnkuva
Katariina Hakkarainen, DACHSER Finland Air & Sea Logistics (ASL), kertoo millaista on työskennellä operatiivisena asiantuntijana, Idea2Net-yhteyshenkilönä sekä paikallisena IT-koordinaattorina Vantaan toimipisteellämme lento- ja merirahdin yksikössä.
Esineiden internet tehostaa pitkän matkan kappaletavaralähetysten seurantaa
Vuodesta 2022 lähtien DACHSER on lisännyt innovatiivisia älykkäitä seurantalaitteita 8 500 vaihtokoriin, joita se käyttää pitkän matkan tavarakuljetuksissa Euroopan toimipisteidensä välillä. Tämän ansiosta lähetyksiä voidaan seurata reaaliajassa ja saapumisajat voidaan laskea tarkasti esineiden internetin avulla. Tästä hyötyvät sekä asiakkaat että työntekijät.
Tukea maanjäristyksen hätäaputyölle
Turkin ja Syyrian raja-alueen maanjäristys on aiheuttanut mittaamatonta kärsimystä. DACHSER tukee hätäapua yhteistyössä lasten avustusjärjestö terre des hommesin kanssa.
AKT:n lakot alkoivat – merkittäviä vaikutuksia tavarankäsittelyyn ja kuljetuksiin
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n lakot ahtausalalla ja kolmella autoliikenteen sopimusalalla ovat alkaneet keskiviikkona 15.2.2023. Työehtosopimusneuvotteluissa ei päästy kaikkia osapuolia tyydyttävään sopuun. Tämän lisäksi AKT on antanut uusia lakkovaroituksia 1. maaliskuuta alkaen.
Suurin osa Suomen viennistä ja tuonnista kulkee satamien kautta, joten lakoilla on merkittäviä vaikutuksia Suomen ulkomaankauppaan, tavarankäsittelyyn ja rahdinkuljetuksiin.
- Ahtausalan lakko on alkanut satamissa 15.2. klo 06:00 ja jatkuu toistaiseksi.
- Kuorma-autoalan, säiliöautoalan ja öljytuotealan lakko on alkanut 15.2. klo 00:00 ja päättyy 21.2. klo 24:00.
- Terminaalitoiminta-alan lakko on alkanut 15.2. klo 06:00 ja päättyy 22.2. klo 06:00.
Merikuljetukset:
Lakot pysäyttävät kaikkien Suomen satamien laivojen lastaukset ja purut sekä terminaalitoiminnot. Kontteja ei saa satamista lakon aikana ulos, eikä sinne sisään. Mikäli kontti on jo saapunut satamaan, mutta ei vielä lastattu laivaan tai noutavan auton päälle, jää kontti lakon ajaksi satamaan. Satamalaitos veloittaa kenttävuokran kuten myös varustamot veloittavat vapaa-ajan ylittävän seisontamaksun normaalisti myös lakon ajalta. Finnlinesin mukaan lakon aikana lastataan ainoastaan yksiköitä, joissa on kuljettaja.
Lakoilla on vaikutuksia toimintoihimme tavarankäsittelyn ja kuljetusten osalta. Palvelemme kuitenkin parhaan kykymme mukaan siinä määrin kuin tässä tilanteessa on mahdollista.
Euroopan maantiekuljetukset:
Lakoista huolimatta pyrimme hoitamaan kappaletavaralähetykset erikoisjärjestelyillä ja vaihtoehtoisilla kuljetusreitityksillä. Osakuormien (LTL) ja täyskuormien (FTL) osalta kuljetusmahdollisuudet arvioidaan tapauskohtaisesti. Lisätietoja tarvittaessa myynnin yhteyshenkilöltänne.
Uudet lakkovaroitukset:
Lisäksi AKT on antanut myös uusia lakkovaroituksia 1. maaliskuuta alkaen.
- Kuorma-autoalan, huoltokorjaamoiden ja säiliöautoalan osalta lakko alkaa 1.3. klo 03:00 ja päättyy 8.3. klo 03:00.
- Linja-autohenkilökunnan osalta lakko alkaa 1.3. klo 03:00 ja päättyy 10.3. klo 03:00.
- Öljytuotealan lakko alkaa 1.3. klo 05:00 ja päättyy 8.3. klo 05:00.
- Terminaalitoiminta-alan lakko alkaa 1.3. klo 06:00 ja päättyy 8.3. klo 06:00.
Seuraamme tilanteen kehittymistä tarkasti ja tiedotamme asiasta tarpeen mukaan lisää. Voit seurata lähetyksiäsi eLogistics -palvelumme kautta. Yhteyshenkilömme antavat mielellään lisätietoa toimituksista.
Suomen satamien ylityökielto ja AKT:n lakkovaroitus
Suomen satamissa on alkanut ylityökielto tämän kuun alussa. Lisäksi Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on antanut ahtausalaa ja kolmea autoliikenteen sopimusalaa koskevat lakkovaroitukset. Lakot alkavat 15. helmikuuta 2023 ellei työehtosopimusneuvotteluissa päästä sitä ennen sopuun.
Lakkovaroitus koskee satamien ahtaustyötä, kuorma-autoalaa, säiliöautoalaa, öljytuotealaa sekä terminaalitoiminta-alaa.
Suurin osa Suomen viennistä ja tuonnista kulkee satamien kautta, joten ylityökiellosta ja mahdollisesta lakosta tulee koitumaan häiriöitä Suomen ulkomaankaupalle ja rahdinkuljetuksille. Maantierahti- ja merirahtiliikenteen aikatauluihin on odotettavissa muutoksia ja vienti- sekä tuontikuljetuksiin mahdollisia viivästyksiä. Mikäli lakot toteutuvat, voidaan maantie- ja merirahtia hoitaa ainoastaan rajallisesti erikoisjärjestelyin ja lisämaksua vastaan.
Toivomme asiakkaidemme huomioivan tästä mahdollisesti koituvat vaikutukset lähetystensä kohdalla. Yhteyshenkilömme antavat mielellään lisätietoa toimituksista ja mahdollisista vaihtoehdoista tilanteen edetessä.
Seuraamme tilanteen kehittymistä tarkasti ja tiedotamme asiasta tarpeen mukaan lisää. Voit myös seurata lähetyksiäsi eLogistics -palvelumme kautta.
Muutoksen aika: kuusi väittämää muuttuvista toimitusketjuista
Maailma on muutoksessa: digitalisaatio, ilmastonmuutos ja uudet geopoliittiset asetelmat luovat haasteita poliittisille päättäjille, taloudelle ja yhteiskunnalle ja lisäksi määrittelevät uudelleen logistiikan roolin. DACHSER uskoo nykyisten muutosten vaikuttavan globaaleihin toimitusketjuihin kuudella tavalla.
Euroopan unionin uusi tuontivalvontajärjestelmä
Euroopan unioni (EU) ottaa käyttöön tuontivalvontajärjestelmän 2 (ICS2) 1. päivänä maaliskuuta 2023. ICS2 korvaa nykyisen ICS1-järjestelmän, joka on ollut käytössä useita vuosia.
Kiinalainen uusivuosi 2023 - vaikutukset toimitusketjuihin
Tänä vuonna uuttavuotta (kanin vuosi) ja sen alkua juhlitaan Kiinassa 22. tammikuuta.
DACHSER investoi sähkökuorma-autoihin kaukoliikenteessä
Mercedes-Benz Trucks ja DACHSER ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen 50 eActros LongHaul -kuorma-auton tilauksesta.
Sodan traumaa hoidetaan leikillä ja naurulla
DACHSER ja terre des hommes pyrkivät auttamaan ukrainalaisia lapsia, nuoria ja heidän vanhempiaan selviytymään sodan aiheuttamista traumoista.
Digitaalinen kaksonen: lisää läpinäkyvyyttä kappaletavaran käsittelyyn
Tekoälypohjaiset algoritmit tunnistavat, paikantavat ja mittaavat kaikki terminaalin paketit täysin automaattisesti. Suoritamme parhaillaan testejä kahdessa toimipisteessä tehostaaksemme prosesseja ja nopeuttaaksemme rahdin lähtöä terminaalista, sillä manuaalisen skannauksen ja merkinnän tarve poistuu.
Uusi DACHSER-lehti on ilmestynyt!
Logistiikka-ala on innovaatioiden pesäke, jossa ratkaisut ovat nyt entistä enemmän ja nopeammin osa päivittäistä työtä. Näitä ovat esimerkiksi vaihtoehtoiset voimansiirtojärjestelmät, laaja valikoima digitaalisia sovelluksia, älykäs tiedonkäyttö sekä uudet, itsenäiset avustajat terminaaleissa ja varastoissa. Lue lisää uusimmasta numerostamme.
Lento- ja merirahti: Muistathan tehdä varauksesi ajoissa ennen joulua
Joulukuu on yleensä hieman ruuhkaista aikaa. Muista siis tehdä varauksesi ajoissa, jos sinulla on lento- tai merirahtilähetyksiä, jotka tulee toimittaa perille ennen joulua.
Päivitys koskien Ningbo Beilun satamaa
COVID-19-tilanteen vuoksi Ningbo Beilun satama on ollut väliaikaisesti suljettuna. Tilanne on kuitenkin nyt parantumassa ja seuraavat toimenpiteet ovat astuneet voimaan:
- Beilun piirikunnan sisäiset rajoitukset ovat vähentyneet asteittain 24.10.2022 alkaen
- Tietyt alueet piirukunnan sisällä on avattu ja ne ovat alkaneet toimimaan kauttakulkuväylinä, jolloin FCL- ja LCL-kuorma-autot pystyvät ajamaan satama-alueelle sekä poistumaan sieltä
- Yhä useammalle kuljettajalle on myönnetty “vihreä koodi”, joka on lupa, jonka avulla kuorma-autot voivat kulkea moottoriteiden tarkistuspisteiden läpi ja satamaan
- Valkoisella listalla olevat ja liikenneluvilla varustetut toimitilat tai logistiikkayhtiöt ovat alkaneet jatkaa toimintaansa.
Rajoitusten lieventämisen myötä DACHSER on ryhtynyt seuraaviin toimiin rahdin kuljettamisen helpottamiseksi Ningbossa:
- LCL:n osalta DACHSERin varasto on jatkanut rahdin vastaanottoa 24.10.2022 alkaen
- Tiimimme ovat antaneet toimittajille ohjeita liikennelupien tai muiden tarvittavien kulkulupien soveltamiseksi, jotta he voivat toimittaa rahdin sujuvasti varastoon. Sovellusprosessi voi viedä jonkin aikaa, mutta se etenee hiljalleen
- FCL:n osalta kuorma-autoliikenne on kohentunut lähes normaalille tasolle.
Jos sinulla on kysyttävää, ota ystävällisesti yhteyttä DACHSERin paikalliseen edustajaan saadaksesi lisätietoja lähetyksestäsi.