Takaisin
Uutiset Lehdistötiedotteet

DACHSER Denmark testaa uusiutuvaa HVO-dieselpolttonestettä

Osana strategiaansa ympäristöystävällisemmän kuljetusalan kehittämiseksi DACHSER Denmark alkaa testata edistyksellisiä biopolttoaineita kuorma-autoissaan, jotka suorittavat toimituksia Kööpenhaminassa ja sen ympäristössä. Näin yhtiö voi vähentää toimitustensa päästöjä pääkaupunkiseudulla jopa 80 prosenttia, kun hanke vuodenvaihteessa käynnistetään.

DACHSER Denmark alkaa testata kuljetuksia HVO-dieselillä.
DACHSER Denmark alkaa testata kuljetuksia HVO-dieselillä.

HVO-diesel on erinomainen valinta ympäristöystävällisempien polttoaineiden testaamiseen DACHSER Denmarkin jakeluautoissa. Aluksi kaksi European Logistics -yksikön Hvidovren osaston 40 lyhyen matkan kuorma-autosta ajaa tulevaisuudessa HVO-dieselillä. Muutos ei vaikuta kuljettajien työhön millään tavalla, mutta se vaikuttaa niihin tiheästi asuttuihin alueisiin, joille kuorma-autoilla toimitetaan lähetyksiä.

Tosiasia on se, että kuljetusalalla ollaan vähitellen siirtymässä ympäristöystävällisempiin toimitustapoihin. Meille on tärkeää edistää tätä kehitystä ja kyseenalaistaa tapamme tehdä asioita nykyään sekä optimoida monia tunnuslukuja, kuten kestävyys.

Peter Hut, General Manager, DACHSER Denmark's European Logistics, Hvidovre

”Hanketta HVO-dieselin testaamiseksi nykyisessä lyhyen matkan kalustossamme on valmisteltu jo pitkään, ja nyt se on ovella”, toteaa Peter Hut, General Manager, DACHSER Denmark's European Logistics, Hvidovre. ”Polttoaineesta riippuen pystymme nyt alentamaan toimitustemme päästöjä jopa 80 prosenttia valituilla alueilla Kööpenhaminassa.”

Käyttämällä HVO-dieseliä perinteisen dieselin sijasta logistiikkapalvelujen toimittaja voi vähentää hiilidioksidipäästöjään jopa 80 prosenttia (well-to-wheel), koska synteettinen fossiiliton diesel valmistetaan ruokaöljystä tai eläinrasvasta. Tällainen ympäristöystävällinen diesel on toistaiseksi tavallista kalliimpi polttoaine.

”Emme siirrä kustannusta rahdinkuljettajien maksettavaksi”, Peter Hut toteaa. ”Näin ollen siirtymä ei aiheuta muutoksia kumppaneillemme tai niiden kuljettajille.”

Ilmastonsuojelustrategia

Suunnitelman mukaan HVO-dieselillä toimivat kaksi kuorma-autoa toimittavat tavaraa Frederiksbergiin, Vesterbrohon ja Nørrebrohon. Kokemusten perusteella logistiikkayhtiö päättää sitten, pitäisikö useammat lyhyen matkan kuorma-autot vaihtaa HVO-dieseliä käyttäviin. Logistiikkapalvelujen toimittaja investoi samanaikaisesti kahteen sähkökuorma-autoon, jotka kattavat jakelun viimeisen kilometrin Kööpenhaminan keskustan, Sydhavnin, Christianshavnin ja Refshaleøenin alueille. Siirtyminen edistyksellisiin biopolttoaineisiin lyhyillä etäisyyksillä on osa yhtiön pitkän aikavälin ilmastonsuojelustrategiaa.

”Tosiasia on se, että kuljetusalalla ollaan vähitellen siirtymässä ympäristöystävällisempiin toimitustapoihin”, Peter Hut kertoo. ”Meille on tärkeää edistää tätä kehitystä ja kyseenalaistaa tapamme tehdä asioita nykyään sekä optimoida monia tunnuslukuja, kuten kestävyys. Ilmastonsuojelu on tärkeä asia monilla toimialoilla – tärkeää on myös asiakkailta saamamme palaute.”

DACHSERin ilmastonsuojelustrategiaan kuuluu yleinen siirtyminen vähäpäästöisiin ja päästöttömiin teknologioihin, mutta siihen kuuluu myös useita muita toimenpiteitä. Yhtiö on esimerkiksi jo pitkään käyttänyt modulaarisia ajoneuvoja kuljetuksissaan Ruotsiin samalla kuorma-autolla kuljetetun tavaramäärän optimoimiseksi. Toinen toimenpide on kauttakulkuterminaalien lavanostimien korvaaminen sähkökäyttöisillä malleilla, joissa käytetään nykyaikaista litiumioniteknologiaa, sekä siirtyminen täysin vihreään sähköön vuonna 2022.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic