Takaisin
climate

DACHSER laajentaa päästötöntä ajoneuvokantaansa

Logistiikkapalvelujen toimittaja investoi akkukäyttöisiin kuorma-autoihin ja työsuhdeautoihin sekä tarvittaviin latausjärjestelmiin. Lisäksi suunnitteilla on vetykäyttöisten kuorma-autojen testejä.   

DACHSER laajentaa päästötöntä ajoneuvokantaansa.
DACHSER laajentaa päästötöntä ajoneuvokantaansa.

Logistiikkayhtiö DACHSER aikoo lisätä päästöttömien ajoneuvojen käyttöä. Päästöttömät ajoneuvot ovat kuorma-autoja ja henkilöautoja, jotka eivät suoraan tuota kasvihuonekaasu- tai ilmansaastepäästöjä. Alkuvaiheessa perheyritys tuo Euroopan reiteille vähintään 50 uutta akkukäyttöistä sähkökuorma-autoa vuoden 2023 loppuun mennessä. DACHSER aikoo myös lisätä noin 1 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa työsuhde- ja käyttöautokantaansa. Samalla yhtiö jatkaa useita pilottihankkeita polttokennotekniikalla varustettujen vetykäyttöisten kuorma-autojen kehittämiseksi ja testaamiseksi. DACHSER aikoo saada useiden eri valmistajien vetykäyttöisiä ajoneuvoja toimintaan verkostossaan viimeistään vuoden 2023 alkuun mennessä.

”Päästöttömien ajoneuvojen käyttö on ainoa tapa kuljetusalalle saavuttaa globaalin yhteisön pitkän aikavälin nollanettopäästöihin liittyvä tavoite. Sen vuoksi tällaiset ajoneuvot ovat oman ilmastonsuojelustrategiamme tukipaalu”, kertoo Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO), DACHSER. ”Aiomme laajentaa ympäristöystävällisten ajoneuvojemme käyttöä merkittävästi tulevina vuosina. Siten saamme arvokasta käytännön kokemusta ja voimme lisätä yksiköiden määrää.”

Edistämme aktiivisesti päästöttömien ajoneuvojen käyttöä Euroopan verkostossamme tarkoituksena sisällyttää ne mahdollisimman tehokkaasti kuljetusprosesseihimme. Nämä tulevaisuuteen tähtäävät investoinnit maksavat itsensä takaisin pitkällä aikavälillä.

Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics, DACHSER

Lisää sähkökäyttöisiä kuorma-autoja ja enemmän käyttötarkoituksia

DACHSER käyttää nykyään kaupunkitoimituksiin pääasiassa akkukäyttöisiä ajoneuvoja kappaletavaralähetysten verkostossaan. Euroopassa yhtiöllä on päivittäisessä toiminnassa sähköavusteisia rahtipyöriä ja etenkin sähköajoneuvoja, joiden kokonaispaino on jopa 7,5 tonnia. Raskaammissa painoluokissa täyssähköisiä tuotantoajoneuvoja on vielä varsin vähän. Tällä hetkellä DACHSERin ainoa tämäntyyppinen ajoneuvo on 19-tonninen esituotantomalli Mercedes-Benz eActros Stuttgartissa. Ajoneuvo on osa innovaatiokumppanuutta Daimlerin kanssa.

Seuraavien kahden vuoden aikana DACHSER ottaa käyttöön vähintään 50 päästötöntä kuorma-autoa, mukaan lukien raskaita akkukäyttöisiä moottoriajoneuvoja ja vetoautoja eri valmistajilta, joko suoralla ostolla tai yhteistyössä kuljetuskumppaneiden kanssa.

”Edistämme aktiivisesti päästöttömien ajoneuvojen käyttöä Euroopan verkostossamme tarkoituksena sisällyttää ne mahdollisimman tehokkaasti kuljetusprosesseihimme. Nämä tulevaisuuteen tähtäävät investoinnit maksavat itsensä takaisin pitkällä aikavälillä”, kertoo Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics, DACHSER. ”Laajennamme päästöttömien kuorma-autojen käyttöä tänä vuonna alueellisiin ja erityisesti edestakaisiin kuljetuksiin. Aiomme myös käyttää akkukäyttöisiä ajoneuvoja vaihtokorien ja puoliperävaunujen liikutteluun toimipisteissämme.”

Sähkökäyttöiset työsuhdeautot

DACHSER aikoo myös varmistaa, että vuoden 2023 loppuun mennessä joka toinen työsuhdeauto sen Euroopan toimipaikoissa on akkukäyttöinen sähköauto. Tämä tarkoittaa yhteensä noin tuhatta henkilöautoa. Työsuhdeautoilijat ja DACHSER-toimipisteet voivat valita eri valmistajien mallien välillä. Koska täyssähköiset ajoneuvot eivät vielä tarjoa kaikenlaisille käyttäjille tarvittavia teknisiä ominaisuuksia, tämä siirtymä on asteittainen. Lisäksi toimitusajat ovat tällä hetkellä hyvin pitkiä, joten lyhyen aikavälin kysyntään ei voida vastata juuri nyt. DACHSERin hallituksen jäsenille siirtyminen sähkökäyttöisiin työsuhdeautoihin tapahtuu vuoden 2022 aikana.

Uusia vihreällä sähköllä toimivia latauspisteitä

Näiden toimenpiteiden tueksi DACHSER varmistaa latauspaikkojen riittävän saatavuuden toimipisteissään. Lisäksi kuorma-autoille on suunnitteilla yli 40 pikalatausasemaa, joista jokaisen latausteho on 180 kW. Kaikki nämä latauspaikat toimivat vihreällä sähköllä, joka joko ostetaan muualta tai tuotetaan yhtiön omilla aurinkosähköjärjestelmillä.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic