DACHSER lisää kuormatilaansa

Puoliperävaunujen jatkuva muuntaminen European Logistics -liiketoiminta-alueella optimoi kapasiteetin käyttöasteen ja parantaa samalla kuljetusten ilmastojalanjälkeä.

Huhtikuusta 2021 alkaen DACHSER on ostanut ainoastaan megatrailereita uusiksi puoliperävaunuikseen Saksassa. Megatrailereiden pituus ja leveys ovat samat kuin tavanomaisten puoliperävaunujen, mutta niiden kuormatila on suurempi, joten ne tuottavat paremman polttoainetalouden etenkin pitkillä matkoilla. Saksan kaluston on tarkoitus olla täysin muunnettu vuoteen 2027 mennessä, jolloin uusia megatrailereita on yhteensä noin 680. Tulevina vuosina DACHSER alkaa korvata kalustoaan myös 24 muussa Euroopan maassa, joissa se on edustettuna European Logistics -liiketoiminta-alueensa kautta.

Puoliperävaunujen jatkuva muuntaminen European Logistics -liiketoiminta-alueella optimoi kapasiteetin käyttöasteen ja pienentää liikenteen ilmastojalanjälkeä.
Puoliperävaunujen jatkuva muuntaminen European Logistics -liiketoiminta-alueella optimoi kapasiteetin käyttöasteen ja pienentää liikenteen ilmastojalanjälkeä.

Megatrailereiden pituus ja leveys ovat samat kuin tavallisen puoliperävaunun. Lisäksi niiden kokonaiskorkeus on alle 4 metriä, joka on suurin sallittu ajoneuvon korkeus Saksassa. Megatrailereiden sisäkorkeus on kasvanut 20 senttimetrillä, sillä lastausalue on vain vähän alle 100 senttimetriä tienpinnan yläpuolella. Näin on saatu yhteensä kahdeksan kuutiometriä lisää kuormatilaa. Kaksikerroksisen kuormauksen ansiosta megatrailerissa on tilaa 67 eurolavalle. Tämä on lähellä kahdella vaihtokorilla varustetun puoliperävaunullisen rekan kapasiteettia – se tarjoaa tilaa viiden kuormalavan verran enemmän kuin megatraileri, joten se pysyy toistaiseksi DACHSERin ensisijaisena vaihtoehtona.

Yhteistoimituksiin perustuvan liiketoiminnan rajoittava tekijä ei yleensä ole 40 tonnin suurin sallittu kokonaispaino, vaan käytettävissä oleva lastaustilavuus. Rahtitilan lisääminen parantaa kapasiteetin käyttöastetta. Megatrailerilla se voi olla jopa 18 prosenttia. Tämä on myös tehokas tapa pienentää hiilijalanjälkeä, sillä matkat vähenevät.

Christian Schütz, Department Head Technics/Technical Purchase, DACHSER

Yhteistoimituksiin perustuvan liiketoiminnan rajoittava tekijä ei yleensä ole 40 tonnin suurin sallittu kokonaispaino, vaan käytettävissä oleva lastaustilavuus”, selittää Christian Schütz, DACHSERin Department Head Technics/Technical Purchase. ”Rahtitilan lisääminen parantaa kapasiteetin käyttöastetta. Megatrailerilla se voi olla jopa 18 prosenttia. Tämä on myös tehokas tapa pienentää hiilijalanjälkeä, sillä matkat vähenevät.”

DACHSER otti vaihtokorin käyttöön ensimmäisenä 50 vuotta sitten. Se on edelleen kuormatilan hyötysuhteen vertailukohta. Nykyään haluamme olla Euroopan ensimmäinen merkittävä yhteislähetysten toimittaja, joka käyttää megatrailereita tavanomaisten puoliperävaunujen sijasta”, kertoo Alexander Tonn, DACHSERin COO Road Logistics. Megatrailereiden hankintahinta on korkeampi, mutta kustannustehokkuudellaan ne maksavat itsensä takaisin käyttöiän aikana. Lisäksi parantunut prosessitehokkuus edistää pitkän aikavälin ilmastonsuojelustrategiaamme.”

Keskittyminen tehokkaaseen logistiikkaan ja teknologiseen innovaatioon

Tämän strategian toteutuksessa DACHSER hyödyntää tehokasta logistiikkaa ja teknisiä innovaatioita. Yritys uskoo, että tämä on paras tapa saavuttaa Pariisin sopimuksessa asetettu kahden asteen tavoite sekä Euroopan unionin ja monien muiden maiden ilmastonsuojelutavoitteet keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Tätä varten DACHSER tekee yhteistyötä sellaisten asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa, jotka myös haluavat aktiivisesti vaikuttaa siihen, miten logistiikassa siirrytään ottamaan käyttöön vähäpäästöisiä ja päästöttömiä teknologioita. DACHSER keskittää ilmastonsuojeluhankkeensa neljälle keskeiselle toiminta-alueelle: prosessitehokkuus, energiatehokkuus, tutkimus ja kehitys sekä yrityskansalaisuus. Viimeksi mainittu tarkoittaa sitoutumista yhteiskuntaan ja yhteiskunnallisiin asioihin, jotka ylittävät DACHSERin omat suorat liiketoiminnalliset edut.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Coordinator Nordic