Takaisin
climate

DACHSER suorittaa varastotestejä automaattisesti ohjatuille ajoneuvoille

Automaattisesti ohjattujen ajoneuvojen testit ovat parhaillaan käynnissä kahdessa DACHSER-toimipisteessä. Ajoneuvot keventävät työntekijöiden työtaakkaa pitkällä aikavälillä suorittamalla rutiinitehtäviä.

DACHSER suorittaa testejä automaattisesti ohjatuille ajoneuvoille.

Osana tutkimus- ja kehitystyötään DACHSER tekee parhaillaan laajempaa testausta selvittääkseen, missä määrin automaattisesti ohjatut ajoneuvot (AGV), jotka tunnetaan Suomessa myös vihivaunun ja automaattitrukin nimellä, voivat toimia manuaalisesti ohjattujen ajoneuvojen rinnalla varastoissa. Tätä varten Langenaun ja Vaihingenin toimipisteet ovat käyttäneet kumpikin yhtä AGV-ajoneuvoa vuoden alusta lähtien. Myös joukkoälyn testit alkavat pian. Niissä molemmat itsenäiset ajoneuvot työskentelevät yhdessä samassa toimipisteessä.

Testiin saatiin innoitusta aiemmasta projektista, joka toteutettiin yhdessä Fraunhofer IML:n kanssa. DACHSER on tehnyt yhteistyötä Fraunhofer IML:n kanssa osana DACHSER Enterprise Labia vuodesta 2017. AGV-ajoneuvojen käyttö voi vähentää työntekijöiden rutiininomaista ja fyysisesti rasittavaa työtä, jotta he voivat keskittyä vaativampiin tehtäviin. Toinen etu on ajoneuvojen työaika: ne voivat olla toiminnassa 24 tuntia vuorokaudessa.

Tällä hetkellä AGV-ajoneuvojen tehtäviin kuuluu esimerkiksi tavaroiden kuljettaminen varaston sisäänkäynniltä jakelualueille korkealla varastoalueella sekä kuormalavojen itsenäinen noutaminen ja alas laskeminen. AVG-ajoneuvot ovat yhteydessä DACHSERin omaan MIKADO-varastonhallintajärjestelmään, joten niille voidaan antaa kuljetustehtäviä milloin tahansa. Sen jälkeen ajoneuvot etsivät itse reittinsä varastossa. AGV-ajoneuvoissa on induktiivista latausta tukeva litiumioniakku. ”Lataus tapahtuu pohjalevyn kautta ja kestää vain kymmenen minuuttia”, sanoo testeistä vastaava Daniele Andreano, Team Leader Contract Logistics Engineering, DACHSER.

Tärkeintä on turvallisuus

Ajoneuvot kulkevat itsenäisesti, joten etusijalla on turvallisuus. Kaikissa AGV-ajoneuvoissa on useita antureita eri korkeuksilla, joten ne voivat koko ajan havainnoida ympäristöään esteiden varalta. Jos ajoneuvo havaitsee esteen, järjestelmä jarruttaa itsenäisesti. Ajoneuvo joko pysähtyy tai laskee uuden reitin, jonka kautta se voi ohittaa esteen. Suurin nopeus on 5 km/h, ja myös sillä on suuri merkitys turvallisuudelle.

”Käytännön kokeen tavoite on saada arvokasta kokemusta AGV-ajoneuvojen käytöstä varastossa ja kauttakulkuterminaalissa. Tarkoitus on ymmärtää, miten nämä ajoneuvot saadaan parhaiten tukemaan työntekijöitä heidän päivittäisessä työssään ja integroitumaan päivittäiseen toimintaan. Olemme erittäin tyytyväisiä tähänastisiin tuloksiin”, kertoo Thomas Klare, Head of Corporate Contract Logistics, DACHSER, Kempten.

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic