Takaisin
innovaatio

Digitaalinen kaksonen: lisää läpinäkyvyyttä kappaletavaran käsittelyyn

Tekoälypohjaiset algoritmit tunnistavat, paikantavat ja mittaavat kaikki terminaalin paketit täysin automaattisesti. Suoritamme parhaillaan testejä kahdessa toimipisteessä tehostaaksemme prosesseja ja nopeuttaaksemme rahdin lähtöä terminaalista, sillä manuaalisen skannauksen ja merkinnän tarve poistuu. 

Digitaalinen kaksonen.

Yhteistyössä Fraunhofer IML:n kanssa DACHSER on kehittänyt innovatiivisen uudistuksen kappaletavaralähetysten logistiikkaan. @ILO-terminaalissa luodaan täydellinen digitaalinen kuva, eräänlainen digitaalinen kaksonen, kaikista terminaalin paketeista, resursseista ja prosesseista täysin automaattisesti ja reaaliajassa. Digitaalinen kaksonen nopeuttaa saapuvan ja lähtevän rahdin prosesseja ja tuottaa jatkuvasti päivittyvää tietoa kunkin paketin sijainnista. Tästä on hyötyä logistiikkatyöntekijöiden ja kuljettajien lisäksi myös aikataulutuksen ja asiakaspalvelun työntekijöille.

Tämä tekninen innovaatio on jo osoittanut arvonsa todellisissa toimintaolosuhteissa kahdessa DACHSERin terminaalissa Saksassa. @ILO on lyhenne sanoista Advanced Indoor Localization and Operations. Kyseessä on DACHSER Enterprise Labin tutkimusprojekti, jota logistiikkapalvelujen toimittaja ylläpitää yhdessä Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML:n kanssa. Projektin tärkein osa on yhdessä kehitetty @ILO-ohjelmisto. Erityiset tekoälypohjaiset algoritmit tulkitsevat tietoja, joita optiset skannauslaitteet taltioivat joka sekunti, ja käyttävät näitä tietoja kaikkien pakettien automaattiseen ja välittömään tunnistamiseen ja paikantamiseen. Tulevaisuudessa ne myös mittaavat paketit. Tämä luo täydellisen, aina ajan tasalla olevan kuvan terminaalista ja sen prosesseista – digitaalisen kaksosen. Tulevaisuudessa sen odotetaan toimittavan reaaliaikaista tietoa kaikista DACHSERin Euroopan kuljetusverkossa olevista kuormalavalähetyksistä.

”Ydinprosessiemme yhtenäisen digitalisoinnin ansiosta voimme parantaa palveluamme entisestään”, selittää DACHSERin toimitusjohtaja Burkhard Eling. ”Toteutamme tämän keskittymällä uusimpiin teknologioihin ja lisäksi siirtämällä työntekijämme digitaaliseen maailmaan – aivan kuten @ILO terminaalissa. Tämä innovaatio tarjoaa selkeitä etuja terminaalin päivittäiseen työhön, ja siten se voi olla virstanpylväs matkalla kohti tehokkaampaa ja kestävämpää logistiikkatoimintaa.”

”@ILO-terminaali vie toimitusketjun näkyvyyden uudelle tasolle”, kertoo Stefan Hohm, CDO ja DACHSERin johtoryhmän jäsen. ”Työskentelimme Fraunhofer IML:n kanssa digitaalisen kaksosen parissa yli neljä vuotta. Tutkijoista ja alalla työskentelevistä asiantuntijoista koostuvat tiimit, joiden jäsenillä on paljon tietoa, ideoita ja ennen kaikkea intohimoa, ovat tehneet esineiden internetistä ja Logistics 4.0 -visiosta todellisuutta myös kappaletavaralähetysten logistiikassa.”

Täysin automaattinen tunnistus ja tarkka seuranta

@ILO-terminaalissa paketit tunnistetaan täysin automaattisesti niiden saapumisen ja poistumisen yhteydessä sekä niiden viipyessä terminaalissa. Tiedot tallennetaan kuljetusten hallintajärjestelmään. Tämä poistaa manuaalisen viivakoodien luvun ja pakettien lisämerkinnän tarpeen. Kunkin paketin yläosassa olevat kaksiulotteiset datamatriisikoodit toimivat tunnisteina. Lisäksi terminaalin kattoon on asennettu satoja optisia skannauslaitteita, jotka taltioivat koko alueen. Yhdessä ne muodostavat järjestelmän teknisen perustan.

Kokoonpano mahdollistaa myös kaikkien kuormalavojen tarkan seurannan reaaliajassa koko terminaalin alalla, joka on usein jalkapallokentän kokoinen. Lähetysten sijainnit ja rahdinkuljettajien sijainti voidaan visualisoida reaaliajassa ja näyttää verkkosivustoilla, sovelluksissa tai mobiilinäytöissä yhdessä sisäistä kuljetusta koskevien ohjeiden kanssa. Tämä parantaa merkittävästi varaston läpinäkyvyyttä ja nopeuttaa etsintä- ja lastausprosesseja.

Kuljettajien ja pakettien automaattinen yhdistäminen on uusi ominaisuus. @ILO-järjestelmä havaitsee automaattisesti, kun kuljettaja poimii lavan, ja lähettää tiedot jokaisesta paketista työntekijöiden näytöille reaaliajassa. Tämäkin toiminto lyhentää prosessiaikoja ja voi muokata prosesseja terminaalissa.

Pakkausten jatkuva mittaus

@ILO-terminaalin teknologiauutuuksiin kuuluu myös valmisteilla oleva kaikkien pakettien täysin automaattinen ja jatkuva mittaus. Järjestelmä pystyy tunnistamaan paketin mitat erittäin tarkasti jo nyt pilottitoiminnassa. Kun järjestelmä on täysin valmis käytännön toimintaan, jokaisesta paketista saadut tilavuustiedot voidaan syöttää älykkäisiin algoritmeihin, jotka esimerkiksi auttavat kuljettajia ja terminaalin työntekijöitä lastaus- ja reittisuunnittelussa ja lisäävät vaihtokorien, perävaunujen ja paikallisten kuljetusajoneuvojen kapasiteetin hyödyntämistä entisestään. Tuloksena on kuljetuskilometrien ja siten myös päästöjen väheneminen.

”Alustavat testit ovat jo selvästi osoittaneet @ILO-terminaalin käytännön edut”, toteaa Alexander Tonn, COO Road Logistics, DACHSER. ”Järjestelmä säästää työntekijöiden arvokasta aikaa ja mahdollistaa prosessien entistä tehokkaamman organisoinnin terminaalissa. Se myös vähentää lastaukseen ja terminaalista lähtöön liittyvää kuljettajien stressiä huomattavasti. Kaikki nämä asiat edesauttavat seuraavan tason innovaatioiden kehittämistä kappaletavaralähetysten logistiikassa.”

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic