Takaisin
Uutiset Lehdistötiedotteet

Tavarankäsittelyn edistysaskel

Erikoisvalmisteisen kaksikerroksisen trukin myötä DACHSERin kauttakulkuterminaalit Euroopassa siirtyvät uudelle teknologiatasolle. Laitteen kehittämistä ovat ohjanneet kuljettajan ergonomia, työturvallisuus ja kannattavuus.

Jungheinrichin valmistama ERDi on täysin uusi, erityisesti DACHSERin käyttöön mukautettu kaksikerroksinen trukki.

Aika on koittanut lähes kahden vuoden kehitystyön ja valituissa kohteissa suoritetun testauksen jälkeen: kaikissa DACHSERin Euroopan toimipisteissä voidaan nyt ottaa käyttöön Jungheinrichin valmistama ERDi, joka on täysin uusi, erityisesti logistiikkapalvelujen toimittajan käyttöön mukautettu kaksikerroksinen trukki. Pitkällä aikavälillä ajoneuvo muodostaa uuden teknologiastandardin DACHSERin varastoissa.

”Integroimalla entistä kevyemmän ja vähemmän tilaa vievän kiinteän litiumioniakun pystyimme kehittämään uuden ajoneuvoalustan. Se on huomattavasti lyhyempi kuin tähän mennessä käytetyissä ajoneuvoissa, jotka on suunniteltu käytettäväksi poikittain sijoitetuilla vaihdettavilla lyijyakuilla”, selittää André Bilz, Team Leader Fleet Management Terminal Equipment, DACHSER. Kyseessä on ensimmäinen sauvaohjattu laite, jossa on suojaava ohjaamo ja joka pystyy silti toimimaan DACHSERin kauttakulkuterminaalien kahden metrin käytävillä. Aiemmat poikittaisella käyttökonseptilla ja ohjauspyörällä varustetut ratkaisut olivat kylkitrukkeja, jotka eivät saaneet laajaa hyväksyntää kuljettajien keskuudessa.

Kuljettajien toiveet otettu huomioon kehityksessä

DACHSER ja Jungheinrichin kehitystiimi tekivät läheistä yhteistyötä uudenlaisen trukin kehittämiseksi. Logistiikkatyöntekijöiden tarpeet olivat olennaisen tärkeitä, ja ne otettiin huomioon suunnittelussa. ”Uusi ajoneuvo toteuttaa monia kuljettajien toiveita ja on harppaus eteenpäin kuljettajan ergonomian, työturvallisuuden ja kannattavuuden kannalta”, Bilz kertoo.

Uusi Jungheinrich ERDi kiinteästi integroidulla litiumioniakulla on tällä hetkellä luokkansa pienikokoisin trukki, joka on peräti 30 cm edeltäjäänsä lyhyempi. Uusi kehitysaskel merkitsee myös vähittäisiä jäähyväisiä poikittain sijoitetun akun vaihdolle, joka oli aiemmin välttämätön tehtävä monivuorokäytössä riittävän virransyötön varmistamiseksi. Laitteiden käyttö uusilla, huomattavasti tehokkaammilla ja pitkälti huoltovapailla litiumioniakuilla vaatii muutoksia latausinfrastruktuuriin. Sen vuoksi DACHSER muuttaa Euroopan toimipisteitään vastaavalla tavalla.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic