Uutiset

Ensimmäinen DACHSER-kokojuna Kiinasta Eurooppaan

Logistiikkatoimija DACHSER järjesti ensimmäisen kokojunansa Kiinasta Saksaan. Juna kuljetti viisikymmentä 40-jalkaista konttia (FEU) joulukuun lopulla Saksassa Ludwigshafeniin.

Juna kuljetti viisikymmentä 40-jalkaista konttia (FEU) joulukuun lopulla Saksassa Ludwigshafeniin.

Se on ensimmäinen länteen suuntautuva kokojuna, jonka DACHSER-tiimit Saksassa ja Kiinassa järjestivät. DACHSER aloitti jo viime vuonna säännöllisen kokojunan itään suuntautuville kemikaaleille. Tätä reittiä varten DACHSER China koordinoi koko prosessin rautatieoperaattorin kanssa, mukaan lukien noudot, terminaalikuljetukset ja tulliselvitykset. Ludwigshafenissa DACHSERin Mannheimin toimipiste järjesti konttien jakelun DACHSER-verkoston kautta muihin kaupunkeihin Saksassa ja Euroopassa.

"Pandemia ja siitä johtuva lento- ja merikuljetuskapasiteetin niukkuus ovat lisänneet rautateiden tavaraliikenteen kysyntää. Aasiassa on nyt myös sesonkiaika Kiinan uudenvuoden vuoksi, mikä on sekin kiihdyttänyt markkinoita”, sanoo DACHSERin Vedat Serbet, Rail Services Manager EMEA. "Näemme suuntauksen, että yhä useammat asiakkaat etsivät luotettavia mutta kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja kahden maanosan välillä ja lopulta valitsevat rautateiden tavaraliikenteen."

Luotettava ja kilpailukykyinen vaihtoehto

Kiinan ja Euroopan yhdistävä uusi silkkitie kulkee Mongolian Erenhotin, Venäjän, Valkovenäjän ja Puolan kautta ja tarjoaa maareitin, jolla on vakaat olosuhteet esimerkiksi kemikaalituotteiden kuljetuksille. Samanaikaisesti tämä ratkaisu on tehokas ja taloudellinen vaihtoehto lento- ja merikuljetuksille. ”Rautatiekuljetukset ovat luotettavia aikataulujen suhteen ja antavat asiakkaille mahdollisuuden välttää meriliikenteen epävakaat rahtimaksut tai äkilliset lentojen peruutukset. Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, se on edullisempaa kuin lentorahti”, Serbet sanoo.

Kontakti Susanna Sirkka