Takaisin
Markkinatietoa Uutiset

Kiinan nykytilanteen vaikutus globaaleihin toimitusketjuihin

Pandemiatilanne Shanghaissa ja muissa Kiinan suurimmissa kaupungeissa on yhä haastava. Tämä vaikuttaa edelleen lento-, meri- ja maantiekuljetusten maailmanlaajuisiin toimitusketjuihin.

COVID-19-rajoitukset ovat yhä kriittisiä tekijöitä. Rajoitukset ovat johtaneet aluesulkuihin, päivittäisiin joukkotestauksiin ja laajoihin karanteenitoimenpiteisiin, jotka ovat aiheuttaneet merkittävän kuljettajapulan. Vienti on vähentynyt pandemiaan liittyvän tuotantolaitosten sulkemisen ja äskettäin Kiinassa vietetyn Labor Day -loman vuoksi. Siitä huolimatta vaihtoehtoiset satamat ja lentokentät kaikkialla Pohjois-Kiinassa toimivat – joskin äärirajoillaan. Yleisellä tasolla teollisuuden on valmistauduttava uusiin pullonkauloihin. Tämä koskee kaikkia talouksia, joilla on toimituslähteitä Kiinassa. Tästä johtuva varustamoiden aikataulujen epäluotettavuus on tällä hetkellä osoittautumassa yhdeksi suurimmista haasteista kaikessa globaalissa kaupankäynnissä.

Lisäksi tuotannon oletettavasti alkaessa Kiinassa uudelleen toukokuun toisella puoliskolla tai viimeistään kesäkuun alussa käsittelytilanne maailman satamissa ja lentokentillä voi pahentua entisestään. Laitteistoon, kapasiteetin saatavuuteen ja toiminnan nopeuteen kohdistuvat paineet saattavat sen jälkeen kasvaa taas huomattavasti.

Kiinan ja muiden alueiden nykytilanne lyhyesti

Kiina:

  • Shanghaissa maakuntien välinen kuorma-autoliikenne on yhä vaikeaa ja vaatii erityisluvan. Tilanne on tällä hetkellä parempi kuin edellisviikkoina. Merirahdin konttiterminaaleja (CFS) avataan vähitellen uudelleen, ja lisää kuorma-autolupia myönnetään. Ningbon ja Qingdaon CFS-kapasiteettiin kohdistuu tällä hetkellä paineita, koska rahtivirta naapurimaakunnista on kasvanut valtavasti. Merikuljetusyhtiöiden aluksia poikkeaa Ningboon yhä enemmän äkillisesti, mikä heikentää sataman tuottavuutta ja pahentaa ruuhkia alusten hidastaessa toimintaa. Satamaan poikkeamisessa tapahtuneiden muutosten vuoksi palvelut häiriintyvät toistuvasti. Kun sulkutilat on poistettu, seurauksena voi olla laitteistopula.
  • Kiinan tärkeimmät lentoasemat ovat yhä ruuhkaisia ja yliliikennöityjä erityisesti tuontisektorilla. Shanghain PVG-lentokenttä kärsii edelleen sulun aikana tapahtuneista lentojen peruutuksista, vaikka vähittäistä elpymistä on havaittavissa. Monet lennot reititetään yhä vaihtoehtoisille kentille, mukaan lukien Zhengzhou (CGO), Peking (PEK), Shenzhen (SZX) ja Hongkong (HKG). Tämä aiheuttaa yhä enemmän ruuhkia ja pidempiä läpimenoaikoja tuontiterminaalissa rajallisen työvoiman vuoksi.  
  • DACHSER pidentää tilauslento-ohjelmansa toimintakautta kapasiteetin lisäämiseksi tärkeällä Shanghain ja Frankfurtin välisellä kauppaväylällä. DACHSERin lentotoimintaan lisätään 33 tonnin viikoittaiset lisälennot keskiviikkoisin ja perjantaisin huhtikuuhun 2024 asti. Tämän ansiosta DACHSERin lentorahtiasiakkailla on käytettävissään lisäkapasiteettia.

Pohjois-Eurooppa:

  • Hampurin satama jatkaa toimintaansa äärirajoillaan. Rahdin vastaanoton aikaikkunat ovat kaventuneet, mikä vaikuttaa toimituksiin ja noutoihin. Rahtiruuhkia on myös Bremerhavenissa. Myös Antwerpenin ja Rotterdamin satamiin kohdistuu paineita.

Yhdysvallat:

  • Satamat ovat edelleen ruuhkaisia. Kuorma-autokapasiteetti ja terminaali-infrastruktuuri ovat yhä rasittuneita. Tämän seurauksena sekä kuorma-autokuljetusten että sisämaa-/rautatiekuljetusten tilanne on heikentynyt. Yhdysvaltain länsirannikon satamatyöntekijöiden tuleva lakko voi aiheuttaa lisää häiriöitä toimitusketjuun. Nykyiset sopimukset päättyvät kesäkuussa.
  • On suositeltavaa harkita vaihtoehtoisia reittejä Yhdysvaltain länsirannikon satamien välttämiseksi nyt ja lähitulevaisuudessa.

Meksiko:

  • Alusten viivästykset ja aikatauluissa pysymiseen liittyvät ongelmat vaikuttavat Euroopasta saapuvan rahdin virtaan.

Etelä-Amerikan itärannikko

Brasilia:

  • Alusten viivästykset ja satamien ohitukset ovat COVID-19:ään liittyvien toimenpiteiden epäsuoria vaikutuksia. Suoraan logistiikkaan vaikuttavia suuria ruuhkia ei kuitenkaan ole. Kiinan nykytilanteen valossa voimme pian nähdä vaikutuksen rahtimäärien palautuessa.

Argentiina:

  • Toimittajat eivät ole vielä palanneet normaaliin toimintaan, vaan ne operoivat yhä tavallista pienemmällä kapasiteetilla. Terminaalit toimivat supistetulla henkilöstöllä, joten noudot ja siirrot voivat viivästyä.

Etelä-Amerikan länsirannikko

Chile:

  • San Antonion satamaterminaalit Chilessä toimivat vain 60 prosentin kapasiteetilla, joten terminaali- ja sisämaatoiminta on rajallista.

Peru:

  • Tällä hetkellä vaikutuksia tai rajoituksia ei ole.

Pidämme sinut ajan tasalla tulevasta kehityksestä. DACHSERin paikalliset edustajat vastaavat mielellään kaikkiin lähetyksiä ja mahdollisia vaihtoehtoja koskeviin kysymyksiin.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic