DACHSER investoi sähkökuorma-autoihin kaukoliikenteessä

Mercedes-Benz Trucks ja DACHSER ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen 50 eActros LongHaul -kuorma-auton tilauksesta.

Mercedes-Benz Trucks ja DACHSER ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen 50 eActros LongHaul -kuorma-auton tilauksesta.

Logistiikkapalvelujen toimittaja DACHSER suunnittelee täydentävänsä Euroopan autokantaansa 50 Mercedes-Benz eActros LongHaul -kuorma-autolla. DACHSER on allekirjoittanut hankintaa koskevan aiesopimuksen Mercedes-Benz Trucksin kanssa. Logistiikkayrityksen käyttämä eActros LongHaul on konfiguroitu 6x2-vaihtokoriajoneuvoksi, jonka säilytyskorkeus on 1 120 mm. Hankinnan myötä DACHSER laajentaa merkittävästi sähköautokantaansa. Sähkökuorma-auton kantama yhdellä latauksella on noin 500 km, ja sen odotetaan olevan valmis sarjatuotantoon vuoteen 2024 mennessä.

”DACHSER on meille erittäin arvokas kestävän kuljetuksen asiakas. DACHSER oli sitoutunut testauskumppani jo kehitettäessä eActros 300/400 -mallia raskaaseen jakeluliikenteeseen. Olemme vielä tyytyväisempiä siihen, että logistiikkayhtiö aikoo seuraavassa vaiheessa valita eActros LongHaulin. Tämä vahvistaa e-strategiaamme”, toteaa Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services, Mercedes-Benz Trucks.

”Tämä aiesopimus korostaa sitoutumistamme ympäristöystävällisten hyötyajoneuvojen kehittämiseen ja testaamiseen. eActros LongHaulin pitkän kantaman ansiosta voimme toteuttaa kuljetuksia Euroopan toimipisteidemme välillä päästöttömästi myös raskaassa hyötykuormaliikenteessä ja kaukoliikenteessä. Tämä on tärkeä osa DACHSERin pitkän aikavälin
ilmastonsuojelustrategiaa”, kertoo Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO), Road Logistics, DACHSER.

DACHSER on käyttänyt akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja, kuten FUSO eCanteria ja eActrosia, vuodesta 2018 osana DACHSER Emission-Free Delivery - kaupunkitoimituskonseptiaan. Yhdessätoista Euroopan kaupungissa akkukäyttöiset paketti- ja kuorma-autot toimittavat kaikki paikalliset lähetykset päästöttömästi määritellyllä kaupungin keskusta-alueella. Viimeisellä kilometrillä DACHSER käyttää myös sähköavusteisia rahtipolkupyöriä lähetysten jakamiseen. Stuttgartin pilottihanke voitti Saksan liittovaltion ympäristöministeriön ja liittovaltion ympäristöviraston "Sustainable Urban Logistics" -kilpailun vuonna 2018.

"Meillä on erittäin hyviä kokemuksia kaupunkilogistiikasta hyödyntämällä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen (BEV) suorituskykyä. Siksi oli loogista ottaa seuraava askel – kaukoliikenne – yhdessä Mercedes-Benz Trucksin kanssa", sanoo Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO), DACHSER.

Mercedes-Benz eActros LongHaul

Mercedes-Benz Trucksin kehitysinsinöörit ovat suunnitelleet eActros LongHaulin niin, että ajoneuvo ja sen komponentit täyttävät samat kestävyysvaatimukset kuin vastaava perinteinen raskaan liikenteen pitkän matkan Actros. Tämä tarkoittaa 1,2 miljoonaa kilometriä maantiellä kymmenen vuoden aikana. eActros LongHaulin akuissa käytetään litium-rautafosfaattikennoteknologiaa (LFP). Niille on ominaista ennen kaikkea pitkä käyttöikä ja käyttökelpoisempi energia. Sarjavalmisteisen eActros LongHaulin akut voidaan ladata 20:stä 80:een prosenttiin reilusti alle 30 minuutissa latausasemalla, jonka teho on noin yksi megawatti. Kolmen akun asennettu kokonaisteho on yli 600 kWh ja kaksi sähkömoottoria osana uutta e-akselia tuottavat jatkuvan 400 kW:n tehon ja yli 600 kW:n huipputehon.

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic