DACHSERin eteläinen reitti: täyskuormapalvelut Kiinasta Eurooppaan

Ukrainan sota on vaikuttanut myös Aasian ja Euroopan väliseen maaliikenteeseen. Venäjän ja Valko-Venäjän sekä itse konfliktialueen läpi kulkevat matkat eivät ole enää mahdollisia. DACHSER pystyy kuitenkin jatkamaan palvelun luotettavaa tarjoamista vaihtoehtoisen eteläisen reitin kautta.

DACHSERin eteläinen reitti: täyskuormapalvelut Kiinasta Eurooppaan

Jotta kiinalaisista tuotantolaitoksista voidaan nyt kuljettaa kuorma-autolasteja suoraan Euroopassa oleville asiakkaille, täydet kuorma-autolastit kulkevat eteläisen vaihtoehtoisen reitin kautta. Kuljetukset lähtevät Kiinasta Alashankoun rajanylityspaikan kautta Kazakstanin suuntaan. Sen jälkeen kuljetukset kulkevat lautalla Kaspianmeren yli Azerbaidžaniin ja Georgiaan ja Turkin kautta Euroopassa oleville vastaanottajille. Matka kestää 26–30 päivää riippuen odotusajoista rajoilla ja lauttamatkalla, jotka saattavat aiheuttaa tässä mannertenvälisessä kuljetusvaihtoehdossa pullonkaulan. Kaikki tavarat siirretään matkan aikana kaiken kaikkiaan kaksi kertaa toiseen kuorma-autoon.

DACHSER otti Kiinan ja Euroopan välisen täysien kuorma-autolastien kuljetuspalvelun käyttöön kaksi vuotta sitten. Tuolloin nopeampi reitti tosin kulki vielä Venäjän kautta. Palvelu on suunnattu erityisesti muotialan, autoteollisuuden, kemianteollisuuden ja tee-se-itse-alan tuotteille sekä sähkölaitteiden ja -komponenttien ja lääkinnällisten tuotteiden valmistajille.

Sujuva vienti vihreän valon prosessilla

Kiinan tulli tekee teknisiin vaatimuksiinsa, määräyksiinsä sekä käsittelyyn ja tuotevalvontaan tiuhaan muutoksia. DACHSER on kuitenkin ottanut käyttöön niin sanotun vihreän valon prosessin, jotta vienti kuorma-autoilla toimisi mahdollisimman sujuvasti. Tavaroiden noutamiselle lastauspaikalta näytetään vihreää valoa vasta sen jälkeen, kun vientiasiakirjat on saatu toimitettua ja Euraasian talousunionin ja Kiinan tulliviranomaiset ovat saaneet ne tarkistettua.

DACHSER tarjoaa myös kattavia palveluja kaikille osa-alueille kuljetuksissa, joita voidaan seurata GPS-yhteydellä Kiinan ulkopuolella. Myös vaarallisia aineita voidaan kuljettaa. Palvelut eivät kata vientikiellossa olevia tavaroita, joita ei kansainvälisten ohjeiden vuoksi saa kuljettaa Euraasian tulliliittoon kuuluvien maiden kautta.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic