Suurten asioiden saavuttaminen

Alexander Tonn, COO, Road Logistics, DACHSER

Alexander Tonn on ollut DACHSERin Road Logisticsin operatiivinen johtaja (COO) tammikuusta 2021 alkaen. 48-vuotias Tonn vastaa Road Logistics -liiketoiminta-alueen toiminnasta logistiikan ja elintarvikelogistiikan liiketoimintalinjoilla Euroopassa. Keskustelimme hänen kokemuksistaan, verkosto-osaamisestaan ja henkilökohtaisista tavoitteistaan.

Alexander Tonn, otit Road Logisticsin ohjat DACHSERilla kesken koronaviruspandemian. Millaisia olivat suurimmat haasteet ja miten tiimisi on pärjännyt?

Alkuvuosi 2021 oli hyvin intensiivistä ja haastavaa aikaa. Pandemian kolmannen aallon lisäksi meidän piti selviytyä brexitistä. Saksassa ja muualla oli myös poikkeuksellisia sääilmiöitä. Lisäksi verkostomme volyymit kasvoivat valtavasti koko ajan. Työssä ei varsinaisesti ollut mitään pehmeää aloitusta. Stressaavissa tilanteissa minulla on taipumus rauhoittua ja keskittyä täysin käsillä olevaan työhön.

Road Logisticsin johtoryhmänä olemme olleet erittäin tiiviisti yhteydessä alueellisiin toimitusjohtajiin ja heidän operatiivisiin yksiköihinsä näinä haastavina aikoina. Vedämme yhtä köyttä ja olemme erittäin hyvin vuorovaikutuksessa. Siinä mielessä pandemia on auttanut meitä kehittymään tiiminä. Puuttuva osa on kuitenkin suora ihmiskontakti. Kaikki tapahtumat ovat olleet digitaalisia. Henkilökohtaiseen kanssakäymiseen ei ole vielä ollut mahdollisuutta esimerkiksi pikkujoulujen tai muiden kokoontumisten merkeissä jään murtamiseksi. Se on harmi. Mutta toivon, että nämäkin asiat järjestyvät pian.

Missä määrin monen vuoden kokemuksesi yrityksestä on auttanut sinua uudessa roolissasi?

Olen työskennellyt DACHSERilla 23 vuotta ja käyttänyt niistä 15 vuotta tutustumalla perusteellisesti liiketoimintamme kaikkiin toiminnallisiin puoliin. Monet kollegat ovat kulkeneet samaa polkua rinnallani, mikä antaa minulle vahvan pohjan avoimuuteen ja rehellisyyteen haasteiden osalta. Arvostan sitä todella. Lisäksi työskentelin hyvin läheisesti edeltäjäni Michael Schillingin kanssa monien vuosien ajan keskinäiseen luottamukseen perustuvassa suhteessa. Se oli ihanteellista valmistautumista uuteen tehtävääni. 

Mitkä erityiset virstanpylväät henkilökohtaisessa kehityksessäsi ja urallasi ovat muokanneet sinua? Mitkä oivallukset ovat ohjanneet sinua matkallasi?

Minulla on ollut paljon muovaavia kokemuksia. Memmingenin osastolla olin erilaisissa sopimuslogistiikan hankkeissa, joita työstin alkuperäisestä ideasta eteenpäin hyödyntämällä asiakastapaamisia ja kustannuslaskentaa täysimääräisesti uusissa rakennustöissä ja operatiivisessa toteutuksessa. Se oli aina hyvin opettavaista ja jännittävää. Myöhemmin muutin Kemptenin pääkonttoriin. Kuusi vuotta sopimuslogistiikan valvojana sisälsi useita matkoja kaikkialla organisaatiossa. Pystyin laajentamaan näkemystäni siitä, mitä DACHSER saavuttaa Euroopassa ja maailmanlaajuisesti. Uusi tärkeä askel oli lisävastuun ottaminen, kun minut nimitettiin European Logistics Germanyn toimitusjohtajaksi vuonna 2017.   

Näinä haastavina aikoina meidän on oltava entistä joustavampia, ketterämpiä ja digitaalisempia. Asiakkaamme muuttavat tapojaan tulla markkinoille. Asiakkaat vähentävät monimutkaisuutta ja digitalisoivat prosessejaan kiihtyvällä vauhdilla. Hyvä esimerkki on kaupankäynti, jossa harjoitetaan yhä enemmän monikanavastrategioita. Haluamme edelleen vastata näihin muuttuneisiin asiakkaiden odotuksiin tutulla DACHSER-laadulla. Esimerkiksi DIY-markkinalogistiikassa vuonna 2021 monet hankintaprosessit eivät toimineet normaalilla tavalla. Tämä aiheutti valtavia viivästyksiä kausituotteiden läpimenoajoissa merirahdin toimituksissa ja kapasiteetissa ilmenneiden ongelmien vuoksi. Aasiasta joulukaudelle lähetetyt tuotteet eivät saapuneet Eurooppaan tavalliseen tapaan kesän päätteeksi. Luonnollisesti kaikki sidosryhmät alkoivat pikkuhiljaa hermoilla. Älykkään kapasiteetin- ja verkostonhallinnan avulla pystyimme kuitenkin tarjoamaan asiakkaillemme sopivia ratkaisuja tässä tilanteessa.

Interview with: Alexander Tonn

COO, Road Logistics, DACHSER

Mitä ominaisuuksia tällaisilla ratkaisuilla on?

Kyseessä on kokonaisvaltainen näkemys, joka sisältää sopivia tarjouksia yhdestä lähteestä. DACHSER kohtaa tämän haasteen muun muassa liittämällä eurooppalaisen ja mannertenvälisen verkostomme läheisesti yhteen maailmanlaajuisten päästä päähän -ratkaisujen luomiseksi. Pandemian aikana pystyimme toteuttamaan räätälöityjä ratkaisuja, jotka antoivat paljon lisäarvoa asiakkaillemme. Toimitimme esimerkiksi maskeja, testipakkauksia ja henkilönsuojaimia Kiinasta eurooppalaisiin sairaaloihin ja terveydenhuoltolaitoksiin. Se oli menestys kaikille sidosryhmille – ja jotain, jonka varaan voimme rakentaa.

Millainen on tilanne ammattitaitoisen henkilöstön osalta? Kuljettajien puute on jo pitkään ollut ongelma. Mitä asialle voidaan tehdä?

Kuljettajapula on rakenteellinen haaste kaikille logistiikkapalvelujen toimittajille. Tyhjät supermarkettien hyllyt Britanniassa olivat karu esimerkki seurauksista. Se oli ensimmäinen kerta, kun kuljettajapula pääsi pääuutisiin. Parhaillaan on käynnissä useita aloitteita tarkoituksena parantaa kuljettajien tilannetta ja ihmisten käsitystä tästä työstä. Suhtaudumme myönteisesti näihin toimiin, ja olemme sitoutuneet näihin tavoitteisiin kouluttamalla kuljettajahenkilöstöä ja tekemällä paljon muutakin. Tavoitteenamme on luoda markkinoiden parhaat olosuhteet kuorma-autonkuljettajille ja kuljetusyrityksille, jotta erotumme kilpailijoista. Tämä on DACHSERin kulttuuria käytännössä.

Kestävyys ja ilmastonsuojelu ovat tärkeitä aiheita liike-elämässä ja yhteiskunnassa. Miten ne on sisällytetty Road Logisticsin toimintaan? Onko sähköinen liikkuvuus avain parempaan kestävyyteen?

Kestävyys on erittäin tärkeää DACHSERille ja asiakkaillemme. Idea2net-hankkeemme Climate Protection kattaa useita osa-alueita, kuten päästöttömät kaupunkitoimitukset, aurinkosähköjärjestelmät, toimitilojemme vihreän sähkön käytön, litium-ioniakuilla toimivat kuljettimet ja akkukäyttöiset sähkökuorma-autot. Edistämme näitä konsepteja yhteistyössä tieteen, tutkimuksen ja teknologian alojen kumppaneiden kanssa. Olemme jo käynnistäneet paljon uraauurtavia aloitteita näillä alueilla. Esimerkiksi vuoden 2023 loppuun mennessä aiomme muuntaa puolet Euroopan työsuhdeautoistamme sähköajoneuvoiksi.

Aika näyttää, valtaavatko akkukäyttöiset sähköajoneuvot vai vetypolttokennokonseptit lopulta suurimman jalansijan. Olemme teknologianeutraaleja. Annamme käytännön panoksemme tutkimukseen ja kehitykseen yhdessä toimeenpanevan IT & Development -yksikön kanssa kollegani Stefan Hohmin johdolla. Vaikutamme jo tärkeällä tavalla lisäämällä järjestelmällisesti maaliikenteen tehokkuutta. Toteutamme tätä muun muassa jatkamalla kuormatilan optimaalista hyödyntämistä. Käyttämämme uudet megatrailerit ovat uusi askel kohti logistiikan hiilijalanjäljen parantamista. 

Löydät Alexander Tonnin haastattelun ja monet muut tarinat DACHSER-lehden numerosta 01/22.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic