Uusiutuvaa energiaa kestävään tulevaisuuteen

DACHSERin Andre Kranke kertoo, miten logistiikkapalvelujen toimittaja edistää ilmastonsuojelua muun muassa rakentamalla aurinkosähköjärjestelmiä.

Tehokkuus, innovaatiot ja osallistava vastuu ovat DACHSERin pitkän aikavälin ilmastonsuojelustrategian kulmakiviä. Andre Kranke on DACHSERin Corporate Research & Development -osaston johtaja ja Climate Protection -projektin päällikkö. Kranke kertoo, miten logistiikkapalvelujen toimittaja asettaa suunnan ilmastonsuojelulle ostamalla uusiutuvaa energiaa, rakentamalla aurinkosähköjärjestelmiä ja tekemällä paljon muuta.

DACHSER on ostanut vain uusiutuvista lähteistä tuotettua sähköä 1. tammikuuta 2022 alkaen. Oliko tämä uraauurtava päätös?

Andre Kranke: Haluamme konkreettisilla toimenpiteillä edistää suoraan Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamista. Päätös ostaa 100 % vihreää sähköä kaikissa 42 maassa, joissa meillä on DACHSER-toimipiste, kasvattaa tosin sähkölaskuamme lyhyellä aikavälillä. Tämä askel kuitenkin pienentää hiilidioksidipäästöjä ja lisää vihreän sähkön kysyntää, joten se tukee epäsuorasti uusiutuvien innovatiivisten energiamuotojen käytön laajentamista.

Sijoitatteko kuitenkin myös suoraan uusiutuvan energian tuotantoon?

Andre Kranke: Kyllä, haluamme merkittävästi laajentaa katolle asennettavien aurinkosähköjärjestelmiemme käyttöä. Tavoitteemme on nelinkertaistaa tuotantomme seuraavien kolmen vuoden aikana nykyisestä noin 5 000 kWp:stä 20 000 kWp:iin. Ja tämä on vasta alkua.

Mitä muuta suunnitelmiin kuuluu?

Andre Kranke: Meillä on tulevina vuosina vielä enemmän kattoalueita, joihin voidaan asentaa aurinkosähköjärjestelmiä. Haluamme saada kaiken tehtyä mahdollisimman nopeasti, mutta meidän on tietysti otettava huomioon myös käytettävissä oleva projektikapasiteetti. Jokainen asennus on projekti itsessään ja sisältää sarjan teknisiä testejä. Toteutus vaatii tarkkaa suunnittelua ja validointia, mikä tietenkin vie aikaa. Meillä on kuitenkin suuri määrä ammattilaisia, jotka tekevät erittäin läheistä yhteistyötä kumppaneidemme kanssa.

Interview with: Andre Kranke

Andre Kranke on DACHSERin Corporate Research & Development -osaston johtaja ja Climate Protection -projektin päällikkö.

Riittääkö aurinkoisina päivinä tuotettu energia kattamaan kaikki tarpeet, etenkin sähkökäyttöisten henkilöautojen ja kuorma-autojen osalta?

Andre Kranke: Valitettavasti ei. Olemme jo laskeneet, että jos siirrymme kokonaan sähköiseen liikkuvuuteen, energiankulutuksemme nousee pilviin emmekä pysty käsittelemään sitä pelkillä katoille asennetuilla aurinkosähköjärjestelmillä. Käytämme tuottamamme sähkön, mutta joudumme silti ostamaan vihreää sähköä muualta. Uusien uusiutuvan energian laitosten rakentamisen tukeminen pitkäaikaisilla sähkönostosopimuksilla uusiutuvan energian tuottajien kanssa on toinen keino, jota parhaillaan tutkimme.

Tuotatteko ja käytättekö myös vetyä vihreän sähkön ohella?

Andre Kranke: Selvitämme parhaillaan tätä mahdollisuutta eri asiantuntijoiden ja kumppaneiden kanssa. Niistä yksi on Kemptenin ammattikorkeakoulu. DACHSER on myös Saksan vety- ja polttokennojärjestön (DWV) jäsen. DWV on erityinen eturyhmä, joka pyrkii edistämään polttokennoteknologian ja vedyn nopeaa lanseerausta energialähteiksi. Osana näitä kumppanuuksia olemme aktiivisesti mukana vetytaloudessa ja edistämme innovaatioita. Testaamme myös uutta H2-teknologiaa jokapäiväisessä käytössä jo varhaisessa vaiheessa.

On jo selvää, että paikallinen tuotanto toimipaikoissamme helpottaisi vedyn jakeluun liittyvää haastetta huomattavasti. Mutta H2-molekyylin kestävä tuotanto vaatii paljon energiaa. Taloudellinen kannattavuus määräytyy siis paljolti vihreän sähkön kustannusten mukaan.

Tarkoittaako tämä sitä, että vetykäyttöiset polttokennoautot ovat parempi vaihtoehto kuin akkukäyttöiset sähköautot päästöttömässä pitkän matkan ajossa?

Andre Kranke: Ehkä. Se, kumpi näistä kahdesta päästöttömästä teknologiasta on taloudellisesti järkevintä tulevaisuuden tavaraliikenteessä, ja milloin, riippuu niiden käyttötapauksista. Joka tapauksessa tarvitsemme molempia sähköisen käyttömuodon tyyppejä ilmastonsuojelutavoitteiden saavuttamiseksi.

Haastattelun seuraavassa osassa Andre Kranke puhuu tehokkaista logistiikkakonsepteista ja DACHSERin osallistavasta vastuusta.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic