Euroopan laajuinen tutkimus LPWAN-teknologioista

Nopeasta ja turvallisesta tiedonsiirrosta on tulossa yhä tärkeämpää digitalisoidussa logistiikassa. Olemassa oleva tiedonsiirtoinfrastruktuuri on sen perusedellytys. Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML:n tutkijat ovat yhdistäneet voimansa DACHSERin ja Euroopan kuormalavaliiton (EPAL) kanssa sen selvittämiseksi, miten luotettavia eri tietoliikenneverkot ovat. He asensivat tarkoitusta varten 50 EPAL-eurolavaan jäljittimet ja lähettivät ne matkaan ympäri Eurooppaa.

Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML:n tutkijat ovat yhdistäneet voimansa DACHSERin ja Euroopan kuormalavaliiton (EPAL) kanssa sen selvittämiseksi, miten luotettavia eri tietoliikenneverkot ovat.

Tutkimuksen tulos: Yli 148 000 kuljettua kilometriä yhden kuukauden aikana reittien varrella olevien eri teknologioilla toteutettujen verkkojen kattavuuden tutkimiseksi. Koko alueen käytettävyys on tärkeää esimerkiksi esineiden internetin (IoT) laitteille, jotka siirtävät säännöllisesti päivitettyjä anturitietoja. Tutkimuksessa kukin osallistuja liitti viisi jäljitintä, joissa käytettiin viittä erilaista tiedonsiirtotekniikkaa, kaikkiaan 50 EPAL-eurolavaan. Sen jälkeen lavat toimitettiin 24 EU-maahan Dortmundissa sijaitsevan DACHSERin logistiikkakeskuksen kautta.

Kukin jäljitin käytti eri viestintäverkkoa. Verkoissa käytettiin muun muassa radiotekniikoita, kuten LPWAN (Low Power Wide Area Network), josta tarkasteltiin NB-IoT-, LTE-M- ja Sigfox-tekniikoita. NB-IoT ja LTE-M lähettävät 5G-yhteensopivalla lisensoidulla matkaviestintaajuudella, kun taas Sigfox toimii lisenssittömällä spektrillä. Lisäksi tutkijat tarkastelivat perinteisiä toisen ja kolmannen sukupolven matkaviestinverkkoja (2G/3G). Yksittäiset teknologiat eroavat toisistaan muun muassa käsittelynopeuden, taajuusalueen, energiankulutuksen ja toimintasäteen mukaan.

Kuukauden kuluttua kuormalavat palautuivat Fraunhofer IML:ään ja tutkijat pääsivät arvioimaan käytettyjä tekniikoita yli kahden miljoonan tiedonsiirron perusteella. ”Tutkimuksen mukaan perinteisillä 2G- ja 3G-mobiiliverkoilla on yhä paras käytettävyys kaikkialla Euroopassa. Näiden verkkojen haittapuolia ovat kuitenkin osittainen käyttämättömyys, pienempi käyttö radiokennoa kohti ja suuri energiankulutus, joten jäljittimet kestävät vain lyhyen ajan”, kertoo Patrick Becker, Fraunhofer IML:n tutkimuskumppani. Nykyaikaisten logistiikkasovellusten pienissä lähetyspaketeissa on paljon anturidataa, joten LPWAN-verkot ovat sen vuoksi sopivia, Becker selvittää. Niitä laajennetaan edelleen jatkuvasti, mutta nykyään ne tarjoavat jo joissakin tapauksissa kattavan verkon käytettävyyden.

LPWAN-teknologiat ovat tulevaisuutta

Fraunhoferin IML-tutkijat suosittelevat LPWAN-teknologioiden (NB-IoT, LTE-M, Sigfox) ja perinteisen matkaviestinnän (2G–4G) yhdistelmää logistiikan IoT-sovelluksiin, joissa tarvitaan jatkuvaa vastaanottoa kaikkialla Euroopassa. Tutkijoiden mukaan se on tällä hetkellä (tilanne syyskuussa 2021) ainoa tapa varmistaa Euroopan laajuinen tiedonsiirto. IoT-laitteiden liitettävyyden tulevaisuus on kuitenkin selvästi LPWAN-tekniikoiden varassa.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic