Göteborgista Waddinxveeniin

Hän oli DACHSERin harjoittelija osana ainutlaatuista rajat ylittävää koulutusyhteistyötä. Nyt huolinta-assistentti Olivia Jarl ylittää työssään maiden rajoja. Olivia muutti Alankomaihin, jossa hän ottaa seuraavat askeleet DACHSER-matkallaan. Olemme seuranneet Oliviaa kuuden vuoden ajan DACHSER Swedenissä.

Olivia Jarl, Forwarding Assistant, DACHSER Sweden, Göteborg

Olivia Jarl työskentelee huolinta-assistenttina DACHSER Swedenissä Göteborgissa. Vuonna 2014 Olivia aloitti huolintaharjoittelijana ainutlaatuisessa tanskalais-ruotsalaisessa yhteistyössä. Saatuaan koulutuksensa päätökseen vuonna 2017 hänestä tuli vakituinen työntekijä suosikkiosastollaan: asiakaspalvelussa. Seuraava suuri seikkailu odottaa häntä nyt Ruotsin rajojen ulkopuolella edelleen DACHSERilla. Olivia siirtyy Waddinxveeniin, joka sijaitsee Rotterdamin lähistöllä Länsi-Alankomaissa.

”Viime vuodet olen haaveillut asuvani joskus ulkomailla. DACHSERilla työskentelyssä on hyvät mahdollisuudet siirtää yksityiselämä ja työelämä toiseen kaupunkiin tai toimipisteeseen tai jopa eri maahan. Samat prosessit ja järjestelmät ovat meillä käytössä kaikkialla. Lisäksi on rauhoittavaa, että kaikki ei ole uutta, vaan jotkin työnkulut ja tehtävät ovat jo tuttuja uudessa työpaikassa aloitettaessa. Olen kiitollinen, etten ole täydellinen vasta-alkaja”, Olivia sanoo.

Olivia Jarl on henkilö, joka suhtautuu kaikkeen hymyillen – jopa kysyttäessä hänen hieman mutkikkaasta tiestään logistiikan maailmaan. Itse asiassa Olivia halusi opiskella logistiikkaa Göteborgin yliopistossa, mutta sattumalta hän aloittikin harjoittelijana DACHSER Swedenissä. Valmistuttuaan Olivia sai asiakaspalveluosaston vakituisen työn lisäksi mahdollisuuden kuukauden mittaiseen vaihto-ohjelmaan toisessa toimipisteessä – hän valitsi Waddinxveenin Rotterdamin liepeiltä Alankomaista. Se oli myönteinen kokemus, mutta yksi kuukausi ei riittänyt. Sen vuoksi Olivia Jarl kaipaa nyt takaisin läheisen maan toimipisteeseen, jossa hän otti ensiaskeleensa täysin pätevänä huolitsijana.

”Tunnen itseni onnekkaaksi saadessani jatkaa Waddinxveenin vientipalvelun asiakaspalveluosastolla. Se on työ, jonka halusin ja jota teen parhaiten. Minusta on tosi mukava olla tekemisissä monien erilaisten ihmisten kanssa”, kertoo Olivia, jolla on jo neljän vuoden kokemus asiakaspalvelusta. Osasto on pohjimmiltaan samanlainen, mutta arki ja kulttuuri ovat erilaiset.

Ovi avoinna Eurooppaan

Ehkä halu päästä kokemaan erilainen yhteiskunta on nuoremmille sukupolville ominainen piirre. Ainakin on varsin tavallista, että DACHSERilla Pohjoismaissa työskentelevät nuoret tutkivat mahdollisuutta päästä työskentelemään organisaation muissa toimipisteissä.

Jo huolitsijakoulutuksensa aikana Olivia matkusti säännöllisesti Tanskaan osallistuakseen Roskilden kauppakorkeakoulun tunneille. Olivia on löytänyt paikkansa DACHSERin asiakaspalveluosastolta – joko Ruotsista tai Alankomaista. Täällä hän saa olla tekemisissä monien erilaisten ihmisten kanssa – varaston asiakkaiden, kaikkien osastojen työtovereiden ja kuljettajien kanssa.

”Opin paljon joka päivä ja saan eri ihmisiltä uutta tietoa siitä, miten voin auttaa heitä työpäivän aikana – se on todella palkitsevaa”, toteaa Olivia Jarl, joka on päässyt hyvään alkuun Waddinxveenin toimistolla.

Kontakti Jonne Kuusisto Communications Coordinator Nordic